Stara teretna stanica u Mostaru, skladišta u sred grada, denčana pošiljka
Stara teretna stanica u Mostaru, skladišta u
sred grada, denčana pošiljka
(dio teksta preuzet sa zeljeznice.net, a
slike sa MOFO raja)
Na starim požutjelim slikama, na kojima je
prikazana stara stanica u Mostaru uočljiv je jedan dugi objekat, koji se
protezao od rampe kod gimnazije pa sve skoro do stanične zgrade. Tu se vršio
pretovar robe na kamione, koja je stizala vozom u Mostar, i obrnuto, robe iz
Mostara, koja je trebala biti dalje otpremljena vozom. N slici staroj preko sto
godina uočljivo je da još nema objekta skladišta. Taj objekat je napravljen
kasnije, sa razvojem grada.
Kod zgrade Stanice bila je autobuska stanica
za prigradske autobuse, a duž nekadašnje ulice Moše Pijade bila je stanica za
međugradske autobuse. Jedan dio autobusa sa daljinskih međugradskih linije bio
je jedno vrijeme parkiran i na Musali. Sve ovo je kasnije bilo riješeno, kad je
ukinuta uskotračna željeznica i izgrađena pruga normalnog kolosijeka. Na novoj
stanici je bila i željeznička i autobuska stanica, a u Bišču je izgrašđena
teretna stanica. Za mnoge starije Mostarce i dalje je u opticaju pojam „stara“
stanica i „nova“ stanica iako su od stare stanice ostale samo
ruine.
„To je bilo skladište za komadne
pošiljke. To su u Mostaru zvali magazin za denčanu robu. Čak se neki vlakovi i
danas nazivaju denčarima. Denčani (komadni) je turcizam. To je od turske riječi
denk (bala). U toj zgradi su se primale na prijevoz i izdavale komadne i
expresne pošiljke. Komadne pošiljke su bile pojedinačne pošiljke za koje nije
trebao cijeli vagon za utovar. Expresne pošiljke su bile isto komadne pošiljke.
Razlika je bila u tome, što su se expresne pošiljke prevozile sa vlakovima za
prijevoz putnika, dok su se komadne ili denčane prevozile sa teretnim vlakovima.
Razlika je bila i u tome, što je vozarina za expresne pošiljke bila veća, rok
isporuke bio je kraći. Ekspresne pošiljke su se obično tovarile u službeni
vagon. Na nekim relacijama gdje je bio veći promet takvih pošiljki, osim
vlakovođe (vozovođe) sa njim se u službenom vagonu nalazio manipulant. Taj
čovjek se bavio samo službenom poštom i robom. Ukoliko je bilo toliko robe da
nije sve moglo stati u službeni vagon, tada bi se vlaku za prijevoz putnika
dodavao teretni vagon. Osim expresnih pošiljki vlakovima za prijevoz putnika
prevozili su se i mrtvaci. Oni se nisu smjeli prevoziti u službenom vagonu. Oni
su se obavezno prevozili u zatvorenom teretnom vagonu.
Teretni dio stanice još se protezao do sadašnjeg Žitoprometa. Još se izvlačni kolosijek uz glavnu prugu protezao paralelno do ulaznog signala od strane Raštana. To je otprilike gdje pruga ulazi u Žitopromet. Na tom izvlačnom kolosijeku se odvajao kolosijek od “triangle” (trokut). Znali su okretati lokomotive tu, kada bi se okretaljka pokvarila. U tom dijelu stanice su bili u pričuvi (rezervi) putnički vagoni. Bio je to kolosijek koji je išao uz ložionicu sa vanjske strane. Inače svi vlakovi i teretni i putnički i strojni (mašinski) su se otpremali na dijelu gdje je bila stanična zgrada. Tu se vršila i izmjena lokomotiva (željezničkom terminologijom to se zvalo lom vuče). Strojni (mašinski) vlak je onaj kada se otprema samo lokomotiva.”
Teretni dio stanice još se protezao do sadašnjeg Žitoprometa. Još se izvlačni kolosijek uz glavnu prugu protezao paralelno do ulaznog signala od strane Raštana. To je otprilike gdje pruga ulazi u Žitopromet. Na tom izvlačnom kolosijeku se odvajao kolosijek od “triangle” (trokut). Znali su okretati lokomotive tu, kada bi se okretaljka pokvarila. U tom dijelu stanice su bili u pričuvi (rezervi) putnički vagoni. Bio je to kolosijek koji je išao uz ložionicu sa vanjske strane. Inače svi vlakovi i teretni i putnički i strojni (mašinski) su se otpremali na dijelu gdje je bila stanična zgrada. Tu se vršila i izmjena lokomotiva (željezničkom terminologijom to se zvalo lom vuče). Strojni (mašinski) vlak je onaj kada se otprema samo lokomotiva.”
Priredili: Smail Špago/Tibor
Vrančić
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen