Kada je prošao prvi Ćiro kroz Mostar?
Kada je prošao prvi Ćiro kroz
Mostar?
Prošlo je stotinu četrdeset i jedna godina od
kako je napravljena prva trasa željezničke pruge u Bosni i Hercegovini i kako je
njome prošla prva parna lokomotiva, od milja desetljećima zvana Ćiro. Bilo je to
pred sam kraj Osmanske uprave u našoj zemlji.
Između septembra 1878. i jula 1789. godine,
Austrijo-Ugarska je izgradila uskotračnu željezničku prugu od Bosanskog Broda do
Zenice u dužini od 185,8 km. Godine 1882. izgrađeno je novih 78,3 km uskotračne
željezničke pruge od Zenice do Sarajeva, a dvije godine kasnije uskotračna
željeznička pruga Mostar-Metković. 1891. godine uskotračna pruga je bila
izgrađena na cijeloj trasi od Sarajeva do Metkovića u dužini od 134,7
km.
Prvi voz u Mostar ušao je 1885. godine, sa
juga, prugom iz Metkovića. Prema sjeveru
Ćiro je iz Mostara zatutnjao 1888. godine, prvo do Ostrošca, a onda 1889. godine
do Konjica. Mostar i Sarajevo povezani su vozom 1891. godine.
Austro-Ugarska monarhija je želila što brže
povezati unutrašnjost BiH željezničkom infrastrukturom sa morem i počinje
izgradnju pruge Metković-Mostar. Ova dionica puštena je u saobraćaj 14.06.1885.
godine. Godinu dana poslije, u saobraćaj je puštena priključna dionica od Doboja
do Simina Hana u dužini od 66,7 km. Ova
pruga bila je priključak na glavnu magistralnu Doboj-Sarajevo. Iste godine
dolazi do premještanja željezničke direkcije iz Prijedora u Sarajevo.
Mala propusna moć izgrađenih pruga
diktirala je potrebu za nastavkom gradnje južne pruge. Tako je 22.08.1888.
godine u promet puštena dionica od Mostara do Ostrožca, a 10.11.1889. godine
prvi voz ulazi u Konjic.
Veliki problem timu inžinjera predstavljao je prevoj Ivan Sedlo, koji je ujedno bio i vododjelnica. Vode sa Ivana teku sa jedne strane u pravcu Mediterana, a sa gornje strane u pravcu Crnog mora. Bilo je potrebno prevazići visinsku razliku Ivan Sedlo na 864 metra nadmorske visine i Konjica na 279 metra n.n. putem što kraće trase pruge.
Za potrebu prevazilaženja pomenutog problema izgrađena je zupčanica čiji je idejni autor bio švicarski inžinjer Roman Abta. Kroz planinu Ivan prokopan je tunel dužine 648 metara. Nagibi na trasi, su varirali od 35 do 60 promila.
Veliki problem timu inžinjera predstavljao je prevoj Ivan Sedlo, koji je ujedno bio i vododjelnica. Vode sa Ivana teku sa jedne strane u pravcu Mediterana, a sa gornje strane u pravcu Crnog mora. Bilo je potrebno prevazići visinsku razliku Ivan Sedlo na 864 metra nadmorske visine i Konjica na 279 metra n.n. putem što kraće trase pruge.
Za potrebu prevazilaženja pomenutog problema izgrađena je zupčanica čiji je idejni autor bio švicarski inžinjer Roman Abta. Kroz planinu Ivan prokopan je tunel dužine 648 metara. Nagibi na trasi, su varirali od 35 do 60 promila.
Pruga od Konjica do Sarajeva u saobraćaj je
puštena 01.08.1891. godine. I dalje je ostao problem prevazilaženja velike
visinske razlike, što će djelimično biti otklonjeno prokopavanjem novog tunela
dužine 3223 metara, 09.04.1931. godine
1898. godine izgrađeno je novih 179,6 km puge
na relacijama Gabela-Zelenika, Uskoplje-Dubrovnik i Hum–Trebinje. Kasnije su
izgrađene pruge uzanog kolosjeka Trebinje-Bileća i
Metkovići-Ploče.
Prvi uzani motorni voz pušten je u saobraćaj
20.07.1938. godine na relaciji Beograd–Sarajevo–Dubrovnik.
Zadnji Ćiro kroz Mostar je protutnjao
6.11.1966.
(Fotosi: Ćiro kroz Mostar, pruga na mjestu današnjeg Bulevara,
Stara stanica 1888, uz Bradinu, most kod Aleksinog
hana.)
(podaci preuzeti sa
zeljeznice.net)
priredio: Smail Špago
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen