31.10.2014.
Rumble in the Jungle - Prije 40 godina, Ali poslao Foremana u zemlju snova
Boks meč za istoriju:
Muhamed Ali - George Foreman, 30. oktobra 1974. godine,
Kinshasa , Zair. Ali je pobjedio Foremana
nokautom u osmoj rundi. Meč koji je ušao u udžbenike kao očigledan dokaz kako
čovjek može iskoristiti svoju šansu čak i kad je nema?
Špago
Smail
novasloboda.ba
Foreman je bio sedam godina mlađi od Alija, ali i
sedam puta jači. Njegovi sparing partneri međusobno su šaputali kako Foreman ne
bi trebao ubiti Alija u ringu. Činilo se da je meč odlučen prije nego što
je i počeo. A onda, u 8. rundi meča
Foreman se našao na podu.
Rumble in the Jungle je bio meč, a istovremeno
i biznis i propaganda i sportska istorija i televizijski show, ali također i
psihologija i alegorija. Muhamed Ali je bio ne samo planetarna reklamna zvijezda
nego i sportista i zabavljač i reper, ali i pjesnik. Zvali su ga i brbljivac.
Čak su neki njegovu preglasnost prije svakog meča dovodili u vezu sa strahom
kojeg je tako nadglasavao .Njegovi udarci su završavali na tijelu protivnika, a
njegove riječi su se uvlačile pod kožu. I to, ne samo na ovom meču u Kinshasi,
za koji je reklama bila pretjerana, pa čak i nevjerovatno beskrajna. Meč je
morao biti prolongiran za šest sedmica, zbog posjekotine ispod desnog oka, koju
je Foreman zaradio na treningu. A čitavo to vrijeme, do meča, letile su reklame.
I kako je to neko zabilježio: Svaki čovjek se u svom životu nada jednom momentu
koji bi nekada trebao doći. Međutim, rijetko, a najčešće nikad ne dođe. A u ovom
slučaju, sve se poklopilo.
A onda sam meč. Sve se danas može vidjeti na video
snimcima, na internetu. Nokaut u osmoj rundi. Kraj. Proglašenje pobjednika. To
je momenat u kojem jedan takmac odlazi u zvijezde i tamo ostaje. A drugi, u
zemlju snova, ili, kako je to kasnije Ali opisivao, odlazi šišmišima svirati
saksofon i zviždati aligatorima.
Foreman je tokom čitavog meča boksovao umorno, i
bio pogođen kao maljem. Čitavo vrijeme meča Ali je bio dobro pokriven, otvarao
se kad treba, i pogađao protivnika desnicom u bradu. Kod zadnjeg udarca
Foremanove ruke lete u stranu, kao kod padobranca koji iskače iz aviona. Čak se
u trenutku čini da lijevom rukom želi uhvatiti Alija za pojas. Alijeva pesnica
je i dalje spremna, čak se u jednom momentu čini da želi još jednom udariti,
ali, povlači ruku. Foreman leti, pada lagano na pod, a Ali mirno prati njegov
pad. Kraj. Pobjeda. Ali ulazi u istoriju.
Četrdeset godina, kao da je jučer
bilo.
novasloboda.ba
30.10.2014.
Raritet iz 1905. - Automobil na parni pogon
Godina proizvodnje 1905. Stanje
prvoklasno. Marka Gardner-Serpollet 18HP Type L Phaeton Steamer. Zemlja
proizvodnje Francuska. Pogon parna mašina. Gardner.Sepollet je tih godina bio
specijalista za ovu tehniku, i najveći proizvođač parnih automobila. U godinama oko 1905. proizvodili su oko
100 automobila godišnje.
Pogon: parna mašina, a u parnom kotlu razvijala se
temperatura i do 450°C.
Upravljač je bio vrlo pregledan sa okruglim
instrumentima u sredini, koji su pokazivali temperaturu
kotla.
Automobil je postizao 70 km/h. Kabriolet
karoseriju je proizvodio Keller iz Pariza, tada najpoznatiji proizvođač
karoserija.
Gardner-Serpollet 18HP Type L
Phaeton Steamer nije obični oldtajmer. On je automobil na parni pogon. Krajem
oktobra najavljena je licitacija ovog 109 godina starog
automobila.
Brtitanska aukcijska kuća
Bonhams jednom godišnje na aukciji „London to Brighton Run Sale“ nudi rijetke oldtajmere, koji podsjećaju na
najstariju poznatu autotrku na svijetu, koja je vožena od 1896.
godine.
Ove godine automobil 18HP Type L Phaeton Steamer naznačen je kao
“highlight” ovogodišnje aukcije
Britanski farmer i kolekcionar
automobila George Miligen je 1957. godine od bivšeg vlasnika kupio ovaj parni
auto po, za današnje uslove, smiješnioj cijeni od 450 britanskih
funti.
Očekivana cijena na aukciji 31. oktobra u Londonu
kreće se između 430 i 450 hiljada Eura.
(izvor:bild)
29.10.2014.
Humans of the Past
You like
Mostar? Notice on this postcard that mosques, orthodox and catholic church stand
peacefully and in harmony, in a perfectly normal coexistence. The famous old
bridge marked linking point of the various communities, not striclty divided as
they are today. Mostar, 1900s Sa stranice facebook/ Humans of the Past
29.10.2014.
Mostarom nekad i sad: Vukodol
Vukodol je duže
od 50 godina bio sjedište biskupa, tu je s radom započela prva pučka škola, a
zatim i prva štamparija katoličkog poslanstva u Hercegovini, a iz nje su se čuli
i zvuci prvog klavira u BiH. Sve tamo do 1850.ih godina. katolički župnik u
Hercegovini nije se usudio posjetiti svoju pastvu u gradu kako bi obavio obred,
nego je to isključivo činio prerušen ili tajno noću. Biskup Rafael Rafo Barišić,
koji je. Inače. imao sjedište u jednoj kolibi u Seonici, čvrsto je naumio
učiniti kraj takvom nepodnošljivom stanju. Početkom 19. vieka uspjelo mu je
pridobiti iz Stambola sultanov potpis, koji mu je dozvolio gradnju biskupske
kuće u Mostaru. Premda se radi o vremenu kada je mostarski kadija izdao zakon po
kome u Mostaru, prema Kuranu, mogu stanovati skupa muslimani i katolici,
mostarski muslimani su, prkoseći kadiji i Sultanovoj naredbi, uzeli oružje i
zacijelo bi ubili biskupa da vezir Ali-paša Rizvanbegović nije stao između njih.
Budući da muslimani nisu htjeli ni za sve zlato svijeta prodati neko građevinsko
zemljište u gradu u tu svrhu, to je Paša, u svoje ime, kupio jedan komad zemlje
na južnom prilazu Mostara u Vukodolu, koju je onda prodao biskupu za 6 kesa
pjastera (500 kruna). Čim su muslimani saznali to, udružili su se i zakleli da
će radije pasti do posljednjeg čovjeka nego dozvoliti da jedan nevjernik tu
izgradi kuću. Župnik fra Ilija Vidošević je u dva navrata otpočinjao gradnju
kućice u Vukodolu, ali mu to nije polazilo za rukom sve dok biskup Barišić nije
odredio fra Petra Bakulu za voditelja gradnje. Okružen naoružanim pašinim
čuvarima, koji su osiguravali gradnju, preuzeo je posjed u vlasništvo, a radnici
su s oružjem za pojasom počeli gradnju 1839. godine. Međutim, ubrzo gradske
vlasti oduzimaju prethodno izdatu građevinsku dozvolu, da bi je tek 1846. godine
ponovo aktivirali i to nakon što je, na traženje biskupa, mostarski kadija
Muhamed Emin izdao dozvolu (hudžet) da je zemljište oko kuće u Vukodolu
vlasništvo crkve. Gradnja ovog kompleksa počela je 7. aprila 1847. godine, a tek
1852. godine biskup je mogao useliti u novi župni stan. Cijeli kompleks bio je
opasan jakim, visokim, kamenim zidom, a centralni i najznačajniji objekat
kompleksa predstavljala je biskupska palata – rezidencija. U Vukodolu je s radom
započela prva pučka škola, a zatim i prva štamparija katoličkog poslanstva u
Hercegovini (1872. godine), a iz nje su se čuli i zvuci prvog klavira u BiH.
Duže od 50 godina je Vukodol bio sjedište biskupa, jer je tek 1906. godine
izgrađena Biskupska palata na Bakamovića glavici, od tada poznatoj kao Biskupova
glavica. Kompleks stare biskupske rezidencije u neposrednoj blizini
rimokatoličkog groblja Masline, nacionalizovan je krajem 1959. godine, a nakon
osamdesetih godina prošlog vijeka cijeli je kompleks napušten i prepušten
propadanju. U zadnjem ratu, 1992. godine, rezidencija u Vukodolu je
granatiranjem oštećena, a lokalitet još uvijek služi za odlaganje otpada. Ove
godine, Biskupija u Vukodolu proglašena je nacionalnim spomenikom. Ismail Braco
Čampara / Tibor Vrančić / Smail Špago novasloboda.ba
28.10.2014.
Nostalgija na točkovima: Izumiru spavaća kola
Kad se u bilo
kojoj prilici danas započne priča o nekadašnjim vozovima, jer puno priče oko
sadašnjih vozova ni nema, prvo se prisjetimo legendarnog ćire, koji je dimio
kroz Mostar od doba Austrougarske, pa sve tamo do 1966. godine. Zatim se
prisjetimo Olimpika, čuvenog poslovnog voza iz osamdesetih, koji je razdaljinu
od Mostara do Sarajeva savlađivao za tačno 100 minuta. Naravno, u sjećanja
dolaze i noćni skokovi, spavaćim ili kušet kolima do Beograda, Zagreba,
Ljubljane, pa čak do Beča i Stuttgarta. Povezeš se spavaćim kolima uveče iz
Mostara, ispružiš se na ležaju do ujutro, trehneš, ukoliko ti ne smeta
kloparanje točkova, ili hrkanje komšije iznad, ispod ili sa druge strane, a
ujutro svjež, odmoran, već na željenoj destinaciji. Naše razdaljine onoga
vremena bile su duge četiri, pet stotina kilometara, i trajale su 8-10 sati.
Noćni vozovi sa spavaćim kolima nekada su bili veoma elegantan način prevoza.
Ovdje mislimo i na naše vozove, koji nisu puno zaostajali za vozovima širom
Evrope. Za naše sadašnje relacije vozom, od Čapljine na jugu, do Zenice na
sjeveru, preko Sarajeva, nema potrebe ni za sjedanja, a kamoli za ležanja. Noćni
vozovi, kao i vozovi uopšte, kod nas žive još samo u sjećanju na neka druga
vremena, kao klasici koji su inspirisali mnoge umjetnike. Ali, kako danas stoje
stvari širom Evrope, po svoj prilici noćni vozovi su i tamo odslužili svoje. U
Evropi su bili poznati noćni skokovi spavaćim kolima od Beča i Minhena, prema
Parizu, Amsterdamu, Londonu, Rimu. A u stara dobra vremena čuveni Orijent
ekspres povezivao je Pariz sa Istanbulom, a jedan drugi vozio je u pravcu Atine.
Oba ova voza su većim dijelom puta prolazili kroz našu nekadašnju zemlju. Onima
koji su se vozili u ovakvim vozovima, i spavali u spavaćim kolima, ostaje u
sjećanju ležaj širine 63 centimetra, dužine ne baš prilagođene onima visine
iznad 180. Uz takav ležaj ostaje naravno sjećanje na toalete i pranje zuba vodom
iznad nezgrapnog lavaboa, sa čestim razmišljanjem, da li je uopšte zdravo pranje
zuba vodom koja nije bila za piće. I naravno, jutarnje zore sa izmaglicom,
negdje kroz nepregledne ravnice. Kako stvari stoje, sve će ovo ostati samo u
sjećanju, ili u nekakvim ovakvim zabilješkama. Od decembra ove godine, kako je
najavljeno u Njemačkoj, više neće biti noćnog voza od Minhena do Berlina, i
Hamburga, niti onih prema Parizu i Amsterdamu. Uz ukidanje noćnih vozov, ukinuti
su i auto vozovi, a to su bili vozovi u kojima se, uz spavanje u spavaćim
kolima, auto tovarilo na posebne vagone, kako bi se vrlo duge relacije
savlađivale bez velikog umora. Razlog, sve manje interesa za ovakvu vrstu
putovanja, sve veće korištenje automobila po novoizgrađenoj mreži modernih
autoputeva, korištenje autobusa na dugim relacijama, dnevni brzi vozovi, kao i
jeftini letovi avionima. U sjećanju onih koji su koristili ovakve vozove, ostaće
nelagodnost dijelenja kabine sa nepoznatim osobama, pokušaji neizazivanja
nepotrebnih šumova i zvukova, ali i neprospavane noći zbog saputnika koji bi
savladani umorom hrkali čitavu noć, ili zbog „mirisa” čarapa i neopranih noga
itd. Sve to je nekada bila stvar kompromisa. Luksuz, koji nije bio ni tako
jeftin, za uslove koje je pružao. Kao i dobrovojno zatočeništvo u uskom
prostoru, dan i noć, ili obrnuto, za jedno dugo putovanje kao što je to bilo kod
Orijent ekspresa. Uz putovanje je nekada bila obavezna posjeta carinika na tada
brojnim granicama, kontrola pasoša. Ostaće u sjećanju i miris jutarnje kafe, od
kupea do kupea, te jutranji pogled na more, za putnike koji su putovali prema
jugu. Sve samo sjećanje i istorija. Istorija noćnih vozova datira od davne 1852
godine, kad su takvi vozovi počeli povezivati sve veće centre u Evropi. Pored
kabina sa dva ležaja, što je bila ekstara luksuzna varijanta,, kod nas je češće
korištena varijanta „kušet kola”, koja su bila jeftinija, ali, u tom slučaju u
jednoj kabini je tokom noći boravilo šest osoba, u prostoru od otprilike osam
kubnih metara vazduha. Put na odmor negdje u daljinu, auto utovareno negdje na
platformi, pozadi voza. Sve ovo je već odavno izgubilo značenje. Povećanjem
brzine modernih vozova kroz Evropu, na blizu 400 kilometara na sat, donijelo je
još jednu tehničku novinu. Prozori se više ne mogu, niti smiju otvarati, čvrsto
su zatvoreni, pa se izgubio onaj osjećaj gledanja kroz otvoreni prozor za
vrijeme vožnje, ili u vrijeme stajanja voza na stanicama. Zbog toga su vozovi
opremljeni klima uređajima, koji, kako je to već zabilježeno, zbog grešaka u
tehnologiji, ponekad ispanu iz pogona u najnezgodnije vrijeme, ljeti, kad je
temperatura vani veća, a vozovi puni putnika, pa se mali prostor, pun ljudi, za
čas pretvari u saunu. Ukidanje noćnih vozova i spavaćih kola gubitak je, koji sa
nostalgijom nema puno veze, a više se dovodi u vezu sa većim prohtjevima više
probirljivog i zahtjevnog društva. Noćni vozovi su nekada nudili susrete ljudi
iz različitih slojeva društva, nešto kao povezanost likova, susrete ljudi
nepoznatog porijekla i nedorečenog cilja, ali sa neizbježnim bliskošću, koja je
trajala barem toliko, koliko i putovanje. Zajedničko izvlačenje ležaja,
međusobna pomoć kod namještanja posteljine, redosljed lijeganja i ustajanja sa
ležaja, razgovori. A sve to u najužem mogućem prostoru, što je ostavljalo dosta
prostora za romantiku. U noćnom vozu čovjek se mogao čak i zaljubiti, ali je
mogao biti i opljačkan. Otvorena flaša vina dijelila se sa saputnicima, ali se
isto tako za tili čas moglo izgubiti 50 maraka od šibicara, koji su ordinirali u
noćnim vozovima, u našim krajevima, čim voz prođe Karavanke, pa do prve zgodne
prilike za izlazak. Ovakvi vozovi su dušu dali kao mjesta dešavanja radnje
špijunskih, krimi, ali i ljubavnih filmova. Orijent ekspres je vozio od Pariza
do Istanbula tamo od 1899. godine, a tek 2009. godine snimljen je nastavak
nekada veoma popularnog krimi filma, po romanu Agathe Christie, kojoj je pošlo
za rukom da baš u kabinama ovog noćnog voza smjesti radnju jednog perfektno
učinjenog ubistva. Kako u Evropi, tako su i preko okeana, noćni vozovi pružali
isti ugođaj putnicima, sa jedne na drugu stranu okenana. Bijali stolnjaci,
debele zavjese, koje bi se otvarale da ponude pogled na morsku obalu, zatim,
jedna obavezna, nepoznata plavuša, jedan neobrijan muškarac, koga traže zbog
ubistva. Kao nekad u Hitchockovom filmu „Sjever – sjeverozapad”, u kome je
kabina spavaćih kola bila puna erotskog naboja, kao i nezaboravne scene sa
Marilyn Monrore, Tony Curtisom, Jack Lemonom u filmu Billy Wildersa „Neki to
vole vruće”, u kome dvojica muškaraca, preodjeveni u žene, putuju sa ženskim
orkestrom, od Chicaga do Miamija. Sve to ostaje zabilježeno za istoriju.
Putovanje noćnim vozom bilo je doživljaj. Bliski kontakti i skoro zaboravljeni,
sponatni razgovori sa potpuno nepoznatim ljudima, bez obzira kada i kuda se
putovalo. Svega toga nestaje, a u dnevnim vozovima koji danas voze širom Evrope,
ni prozori se više ne mogu otvoriti. Smail Špago
25.10.2014.
Osvrt na istoriju vatrogastva u Mostaru
Godina 1880.
smatra se godinom početka vatrogasnog zbora ili čete u Mostaru. Imena prvih
članova čete međutim nisu poznata, a nisu poznate ni prve akcije na gašenju
požara sve do 1885. godine. Sve se ovo vidi i u obimnoj informaciji o prvim
godinama vatrogasnog društva koju je početkom 1905. godine objavio mostarski
list „Osvit”. Informaciju je napisao jedan od prvih zapovjednika vatrogasne čete
ing. Karlo Köhler. Poslije pet godina, 25. augusta 1885. godine održana je
skupština vatrogasnog društva. 1891. godina o vatrogasnom društvu pisao je Karlo
Peez u svojoj knjizi „Mostar und sein kultur Kreis“ (u prevodu „Mostar i njegova
kultura“) i rekao da je društvo utemeljeno 1885. godine i da ima 25 članova
utemeljivača, te da ima 50 podupirajućih i 30 izvršujućih članova. Raspolaže sa
dvije velike štrcaljke, jednim pomičnim ljestvama, jednim velikim konjskim
kolima s rekvizitima itd. Kako je već rečeno, na sjednici od 25. avgusta 1885.
godine izabran je predsjednik Dobrovoljnog vatrogasnog ruštva u Mostaru, najviši
činovnik austrougarske administracije u Hercegovini, velmožni gospodin Vilim
Plemeniti Sauerwald, okružni predstojnik, za podpredsjednika je izabran Mate
Mikačić, za blagajnika Dimitrije Bilić, za sekretara Ante Baukovac, koji je bio
i sekretar Okružne oblasti, za priglavnike su izabrani Folgar, potkonzul i
okružni načelnik, blagorodni Ibrahim beg Kapetanović, te njegovi pomoćnici Risto
Bilić trgovac, Ivan Ač (Acs) dimnjačar, Brandsteter, gostioničar, zatim Novak
nadcestar i Dragutin Fogaršer advokat. Na sjednici od 29. avgusta, kako je tada
pisao „Novi hercegovački bosiljak“, jednoglasno je izabran Miloš Komadina,
inžinjer, „zapovjedajućim pompierom“, Julije Stagner podzapovjedajućim pompierom
i Markulin priglednikom strojeva. U Službovniku Dobrovoljne vatrogasne čete u
Mostaru, koji je štampan u štampariji Vladimira M. Radovića 1896. Godine. na 24.
strani tog Službovnika upisano je na njemačkom jeziku odobrenje za njegovu
upotrebu, koje je izdato 25. decembra 1895. godine, i tako DVD dobija svoj
statut. U listu „Glas Hercegovca“, od 28. avgusta 1896. Godine, navode se imena
članova utemeljivača DVD, koji su darovali veću količinu novca (forinti). Među
njima su bile visoke ličnosti grada Mostara, trgovci, zanatlije i ostali, kao
što su: Mujaga Komadina, Stojan Kablar, Miho Dugonja, Mate Mikačić, Muhamed beg
Alajbegović i drugi. Koliko se zna, prve prostorije u kojima je društvo
smješteno nalazile su se u velikoj zgradi u Bišćevića sokaku, gdje je bio
izrađen i drveni toranj za vježbe. DVD je osim gašenja požara (poznati požari,
kako je pisalo u „Glasu Hercegovca“ su bili u Brankovcu – Kruljeva kuća, na
željezničkom vozu Metković – Sarajevo, u magazi Izaka Hajona i dr.). Jednu od
poznatih vježbi vatrogasci su izveli 20. aprila 1890. godine na Rudolfovom trgu,
(sada Trg 1. maja). Zahvaljujući podvizima vatrogasaca, posebno u gašenju požara
u mahali Luka i spašavanju objekata i ljudi, izražena je velika zahvalnost
vatrogascima, a posebno zapovjedniku Milošu Komadini. Tadašnji gradonačelnik
Mostara Ibrahim beg Kapetanović insistirao je da se Milošu Komadini dodijeli
„Usrdba zahvalnost za njegovo požrtvovanje u korist grada“. Gradsko vijeće veoma
je cijenilo aktivnosti Miloša Komadine pa ga je proglasilo počasnim građaninom
Mostara. Povodom godišnjice DVD Mostar, najiskrenije čestitke. Ismail Braco
Čampara / Tibor Vrančić / Smail Špago
22.10.2014.
O Gradskoj u starim tekstovima
Dr. Asim Peco:
Jekavske oaze u zapadnoj Hercegovini (Gracka) Tekst dr. Asima Pece priredio je
profesor Kemal Mahić i objavio ga na portalu Ljubušaci.com, pri čemu je
napomenuo da ga sa radošću poklanja žiteljima Gradske. Hvala profesore. Sa
radošću prihvatamo poklon, zahvaljujemo se i ovim putem tekstu produžavamo
život, uz dužno poštovanje prema autoru, profesoru dr. Asimu Peci i njegovom
djelu. Kategorija: Iz Ljubuške prošlosti Najzapadnije jekavsko selo u ovom
dijelu Hercegovine je Gracka kod Ljubuškog. Prof.Kanaet je ispitivao i život
stanovnika toga sela. Prema tim ispitivanjima, starinci u ovom selu su
Maksumići. Ostali su ovamo došli iz raznih krajeva (Berane, Podveležje, Lukomir
kod Konjica) jekavske oblasti. Za Maksumiće, prof.Kanaet kaže da su „potomci
starih stočarskih grupa koje su se kratale i pomicale s prodiranjem Turaka u
Dalmaciju i povlačili se sa njima dok se nisu nastanili u Grackoj“. Uz Gracku
ide i muslimansko selo Drljajice koje se nalazi na području bivšeg mostarskog
sreza.Ima 10 porodica. Porijeklom su iz Žulja (Nevesinje) i Gracke. Stanovnici
Drljajica “po načinu života, vjeri, govoru, nariječju potpuno (su) srodni
ljubuškim travarima (tj.stanovnicima Gracke)“. Za jekavce ostalih sela ovog
dijela Hercegovine, Jasenica kod Čapljine, Gracka, Kručevići i Šurmanci, Polog,
Miljkovići, Međine, Blizanci, Krehin Gradac, Biletići, Vionica) teže je utvrditi
odakle su, kao i vrijeme njihova dolaska u ove krajeve. Jedno je ipak sigurno.
Svi su oni tu najmanje 100 godina i ovamo su dolazili kao kmetovi na aginsku
zemlju - i Muslimani i pravoslavci. U vezi sa govornom problematikom ovih
jekavaca postavlja se i jedno načelno pitanje:kako su oni, u ikakvskoj sredini,
mogli tako dugo da sačuvaju svoje osnovno govorno obilježje-jekavizam? Poznato
je da manje govorne oblasti u sredini sa drugačijim govornim karakteristikama
vremenom gube svoje najbitnije govorne odlike i utapaju se u govor većine. Za
pravoslavce Gabele, Bačevića, Slipičića, Raštana, Raške Gore nije teško dati
odgovor na postavljeno pitanje. Ta se mjesta nalaze ili uz Neretvu ili dosta
blizu Neretve tj.uz granicu između govornih područja sa različitim refleksima
slova e. Stanovnici tih sela ne samo da su ovamo došli sa jekavskog tla, nego su
i danas u vrlo bliskim odnosima sa jekavcima centralne i istočne Hercegovine.
Najčešće su i žene iz tih krajeva. Istina, ovo ne može da se kaže i za jekavce
pravoslavce iz sela koja se nalaze dublje u ZH zoni-oblasti Brotnja i Mostarskog
blata. Ali i kod ovih jekavaca, kao i onih uz Neretvu, postoji jedan vrlo
značajan činilac koji je bio glavni oslonac za čuvanje i očuvanje njihova
jekavskog govora - to je svjesni momenat. Svi oni znaju da katolici njihovih ili
susjednih sela govore drugačije - ikavski, znaju, opet, i to da njihovi
istovjernici, često i srodnici sa druge strane Neretve govore kao i oni. Otuda
kod njih i svjesna težnja da očuvaju svoje govorno obilježje i sve drugo što ih
veže sa pravoslavcima istočno od Neretve. Dakle,za čuvanje jekavskog izgovora
kod pravoslavaca ovoga hercegovačkog područja od presudnog značaja bio je,po mom
mišljenju,svjesni momenat koji je i omogućio da se tako dugo očuva njihov
jekavizam u ikavskom moru. ...Posebno je pitanje, kako su Muslimani navedenih ZH
sela uspjeli da očuvaju svoj jekavski izgovor. Poznato je da u toj hercegovačkoj
zoni ima i Muslimana ikavaca. Pored u Ljubuškom, Muslimana ikavaca ima još u
Čapljini, u jednom dijelu Mostara, a i u Vitini. Van tih mjesta nema Muslimana
ikavaca u ovom dijelu Hercegovine. Kako objasniti ovaj dijalektološki fenomen?
Otkuda to da Muslimani koji žive u varošicama koje se nalaze sa desne strane
Neretve, makar i ne pripadali potpuno ZH govornoj zoni imaju drugačiji izgovor
nego što ga imaju Muslimani koji žive u selima toga područja Hercegovine? Šta je
to što je uslovilo i očuvalo ovu razliku? Čini mi se da su u pitanju dva
razloga, i to: 1.porijeklo i 2.ekonomski položaj. 1. Muslimani ZH varošica -
bilo da su u pitanju starosjedioci, tj. oni koji su tu primili islam ili oni
koji su u ova mjesta došli iz zapadnijih, takođe ikavskih krajeva - porijeklom
su ikavci. Za seljake tih krajeva, kao što je već rečeno, to se ne može reći,
ili ne za sve njih. Stočari Gracke i Jasenice tu su mogli doći i prije primanja
islama, najvjerovatnije da su Muslimani ostalih ZH sela ovamo došli kasnije, i
to kao pripadnici nove vjere, naravno iz jekavske Hercegovine. 2. Vrlo značajan
je bio i drugi razlog, ekonomski položaj ovih Muslimana. Ikavci varošica bili su
veleposjednici - age i begovi, kako starosjedioci, tako i oni koji su poslije
povlačenja iz zapadnih krajeva ovamo došli. Muslimani stočari bili su i ostali
su ekonomski u podređenom položaju. Nova vjera, bez sumnje, donosila je izvjesne
beneficije. Te beneficije u ovim krajevima mogle su se ogledati u
sljedećem:pravo na ispašu, čuvanju „planine“, povećanu bezbijednost i sl. Ali, a
to je važno, taj istorijski akt - prelaz na novu vjeru, vjeru vladajuće nacije -
nije bitno izmijenio njihov ekonomski položaj. Oni su i dalje ostali stočari,
živjeli su u kolibama i pojatama, koje su lako mogle biti i napuštene i
uništene, a i ponovo obnovljene. Jekavci Mostarskog blata i Brotnja tu su i
došli, tačnije rečeno tu su ih i preselili da bi mogli obrađivati tuđu zemlju.
Dakle, islamizacija Jasenice i Gracke nije na sociološkom planu ništa
izmijenila. I dalje je ostao odnos aga i beg na jednoj strani, stočar „balija“ i
kmet na drugoj strani. To su bila dva različita svijeta sa različitim i načinom
života, i običajima, i govorom. Vjerska povezanost u ovom slučaju bila je od
sekundarnog značaja. Kanaet konstatuje da ni u Jasenici ni u Grackoj ne samo da
nema mješovitih brakova, nego nema ni brakova između Muslimana ovih sela i
Muslimana Ljubuškog! To vrijedi i za ostale jekavce u ovoj zoni, što znači da je
i sa te strane kontinuitet njihova primarnog izgovora bio obebijeđen. Još nešto
o porijeklu jekavaca Gracke, a to zbog toga što podaci o njihovoj najstarijoj
porodici, porodici Maksumića, upućuju i na njeno ikavsko porijeklo. Prof.Kanaet,
to je već rečeno, kaže da u Maksumići, kao nomadski stočari, išli za turskom
vojskom do Dalmacije, pri povlačenju Turaka iz tih zapadnijih krajeva povlačili
su se i oni dok se nisu skrasili u Grackoj. Dakle,pitanje je: da li su oni po
porijeklu ikavci ili jekavci. To je prvo pitanje. Drugo pitanje je vezano za
islamizaciju kako ove porodice, tako i drugih koji su tu primile islam (iza
beogradskog mira po Kanaetu). 1. U vezi sa prvim ovdje postavljenim pitanjem
moglo bi se reći ovo: a) oni su kao nomadski stočari krenuli za turskom vojskom
iz jekavskih krajeva, za vojskom su išli sve dok se nisu ddefinitivno nastanili
u Grackoj; i b) oni su porijeklom ikavci, iz ikavske Dalmacije. Rano su došli u
Gracku, tu su primili islam i ostali do naših dana. Jekavizirali su se pod
uticajem ostalih porodica koje su docnije došle u Gracku (Elezovići iz Berana,
Špage iz Podveležja i Čolići iz Lukomira) i jekavaca sa „planine“ sa kojima oni
provode svake godine skoro šest mjeseci. Zbog posebnog načina života oni su, to
je već rečeno, bili prinuđeni da se žene iz onih krajeva u kojima su vladali
identični uslovi života a to su bili jekavski krajevi. Mada ni ova druga
mogućnost nije bezrazložna, izgleda mi da je prvi odgovor prihvatljiviji. Ako
dobro shvatam Kanaeta, oni su ovamo mogli doći, kao nomadski stočari, i iz
jekavske Hercegovine. Bavljenje u Dalmaciji nije moglo uticati na izmjenu
njihovog govora, jer su oni uvijek činili jednu kompaktnu cjelinu. 2. Pitanje
islamizacije ovih stočara značajno je utoliko što su neke od tih porodica
primile islam, tu,na ovom tlu, i sada se postavlja pitanje: ko su bili
propagatori nove vjere - ikavci, iz te govorne zone, ili jekavci, iz drugog
dijela Hercegovine. Istina, ovo pitanje nije toliko bitno za čuvanje jekavizma.
Nova vjera je bila praćena usvajanjem molitava na tuđem jeziku i sa te strane
nije bilo opasnosti da se ugrozi njihov izvorni izgovor. Dakle, propagator nove
vjere mogao je biti i neki hodža ikavac, sa toga tla, koji se, ako je ostao u
tom mjestu, morao i sam prilagoditi govoru većine. Nije isključeno da je novu
vjeru širio i neki hodža jekavac iz Dubrava, Podveležja ili čak iz Konjičke
župe. Što se tiče vremena njihovog prelaska na islam, mislim da je to vrijeme
kada je vršena islamizacija i u drugim krajevima Hercegovine. Kao što će se niže
vidjeti, oni čuvaju glas h, a to je znak da je islamizacija izvršena prije nego
je ovaj glas izgubljen iz fonetskog sistema toga područja našeg jezika. Bilo bi
interesantno napraviti jedno poređenje između govora hercegovačkih Muslimana i
govora Muslimana Mrkovića (Crna Gora). Izgleda da su ovi posljednji primili
islam od Šiptara, i to prilično kasno. Na ovakav zaključak upućuju i njihova
imena, i druge govorne osobine koje tu nisu autohtone nego su donesene sa novom
vjerom, ali iz sasvim drugog izvora nego što je to bio slučaj u BiH. Da
zaključimo. Na očuvanju jekavizma u ovim selima ZH uticala su dva momenta: kod
pravoslavaca, koji su ovamo došli iz jekavske Hercegovine, u prvom bio je od
značaja vjerski momenat, a zajedno sa ovim išao je i socijalni. Kod Muslimana od
presudnog značaja bio je ekonomski faktor. Oni su bili ili kmetovi ili stočari -
bezemljaši.hercegovački veleposjednici nisu ih smatrali sebi ravnim (riječi
jednog Muslimana iz Gracke: Nas i Muslimani građani zovu balijama), a ni ovi
stočari nisu željeli da se sa građanima govorno jednače. Dakle,n ešto vjerski, a
nešto socijalni razlozi bili su presudni za čuvanje jekavizma u ovim selima...
NAPOMENA:Tekst pod ovim naslovom autor je objavio 1966/67! Sa radošću
„poklanjam“ ovaj tekst žiteljima Gradske! Priradio prof. Kemal Mahić
www.ljubusaci.com
http://www.ljubusaci.com/index.php/ljubuski/iz-ljubuske-proslosti/1893-dr-asim-peco-jekavske-oaze-u-zapadnoj-hercegovini-gracka
22.10.2014.
Mostarom, nekad i sad - Ali-hodžina džamija
Između kraka
Radobolje i današnjeg teniskog kluba, na Raljevini, nekada davno postojala je
džamija koje je nosila naziv Ali-hodžina džamija. Na Raljevini, (između kraka
Radobolje i današnjeg teniskog kluba) nekada davno postojala je džamija
zanimljive, ali i krvave prošlosti. Još prije 1631. g. ju je dao sagraditi
Ali-hodža, a po njemu je i cijela mahala, koja je u to vrijeme bila prilično
naseljena, nosila ime. Mahalu je narod kasnije prozvao Raljevina, jer su
vlasnici velikih parcela zemlje 1770-ih na tom prostoru bila braća Abdi-baša i
Hasan-baša Raljevići. Godine 1687. prilikom prodora mletačkih trupa iz Dalmacije
počinje tragična povijest džamije, mahale i njenih stanovnika. Serdar, vitez i
harambaša Stojan Janković, čiji život je postao pustolovina sačinjena od
ratovanja protiv Turaka u službi Mletačke Republike, je na Bajram te godine sa
četom uskoka prodro do džamije, žicom je okružio, zarobivši tamo više od stotinu
vjernika koji su se zatekli u džamiji klanjajući bajram-namaz te je ubacivši
sijeno među ljude zapalio. Po pričama očevidaca još dugo je iz zemlje izlazio
dim nakon što su spaljena tijela sahranjena tu uz džamiju. Stojan Janković
pogibe iste godine prilikom napada na Duvno. Dva stoljeća su zjapili prazni i
spaljeni zidovi Ali-hodžine džamije koju narod prozva Krvavom, a tek je 1868. g.
obnovi Derviš-paša Čengić, u narodu znan i kao Dedaga, inače sin čuvenog
Smail-age Čengića. Po pričama je bio naprasan tip, kabadahija – koji je
određivao po trenutnom ćeifu ko smije, a ko ne smije preko mostića uz njihovu
kuću. Narod opet promijeni ime džamiji koju prozvaše Dedaginom. Opstala je ona
sve do 1922. g. kada je opet planula. Postoje različite verzije uzroka izbijanja
vatre; prema nekim izvorima neko je namjerno podmetnuo požar, po drugima
okolnosti izbijanja su čudne i nepoznate, a po trećoj verziji ju je zapalio udar
groma. No, koji god uzrok bio, džamija se više nikad nije obnovila. Godine 1934.
munara joj je razmontirana i prenesena u Jablanicu te nanovo montirana uz
tamošnji mesdžid. Nakon 1955. g. uklonjen je sav kamen tako da nije bilo nikakva
znaka da je na Raljevini nekad bila džamija. U novije vrijeme, nakon zadnjeg
rata, otkriveni su i obnovljeni temelji ove džamije. (Ismail Braco Čampara/Tibor
Vrančić/Smail Špago) novasloboda.ba
19.10.2014.
Finale kupa maršala Tita 24 maja 1981
Kultura
sjećanja Finale kupa maršala Tita 24 maja 1981 FK Velež - FK Željezničar (Kup
maršala Tita) Finale kupa maršala Tita, Beograd, 24. maj 1981. Stadion JNA
Veležu je ovo bilo drugo finale (prvo je bilo daleke 1958., treće 1986.) i prvi
trofej, dok je "Želji" ovo bilo jedino finale kupa. Velež je do završne borbe
stigao eliminisaši banjalučki Borac (3:2), Sutjesku službenim rezultatom,
Bregalnicu (2:0) i Budućnost (2:1), dok su se Sarajlije do finala probile preko
Rudara iz Velenja (2:1), Slobode iz Titovog Užica (1:0), niškog Radničkog i
Partizana. Finale je bilo uzbudljivo. Željezničar je poveo iz penala,Halilhodžić
je preokrenuo, Baždarević iz novog penala izjednačio, da bi Okuka deset minuta
prije kraja donio trofej Veležu. Velež - Željezničar 3:2 (0:1) Gledalaca: 40.000
Sudija: Vlajić (Beograd) Strijelci: 0:1 - Baždarević (36 pen), 1:1 - Halilhodžić
(55), 2:1 - Halilhodžić (58), 2:2 - Baždarević (62 pen), 3:2 - Okuka (80) Velež:
E.Marić, Kalajdžić, Mićić (Vukoje), Ledić, Matijević, Djurasović, Okuka,
B.Slišković, Halilhodžić, Medjedović, Skočajić. Trener: Miloš Milutinović
Željezničar: Njeguš, Berjan, Komšic, Lušić, Saračević, Čilić, Bahtić, Odović
(Vlaški), R.Paprica, Baždarević, Nikić (Grabo). Trener: Ivan Osim (historija.ba)
15.10.2014.
Mostarom nekad i sad - Zgrada Hrvoje
nekad i sad:
Zgrada Hrvoje Zgrada Hrvatsko muzičko-pjevačkog društva Hrvoje svečano je
otvorena 1897. godine, u njoj su održavane probe i koncerti pjevačkog društva,
filmske i pozorišne predstave, a djeluje i prvo Hrvatsko narodno pozorište grada
Mostara. Još su 1873. godine hrvatski intelektualci u Mostaru tražili odobrenje
za osnivanje Hrvatskog pjevačkog i muzičkog društva Kosača, a pismena saglasnost
je stigla u Mostar tek petnaest godina kasnije, 1888. godine, i to sa strogom
zabranom isticanja hrvatske nacionalne odrednice u nazivu, pa je zvaničan naziv
društva bio Narodno pjevačko i muzičko društvo. Jedanaest godina kasnije,
društvu polazi za rukom promjena naziva u Hrvatsko muzičko-pjevačko društvo
Hrvoje. Sličan put je prešao i zahtjev austrougarskim vlastima, kako bi se
izgradio „jedan odgovarajući lokal za pozorišne predstave, pjevanje i balove“.
Tek 1896. Godine, HGDP Hrvoje dobija saglasnost za izgradnju doma u Pothumu,
preko puta Franjevačke crkve, a zemljište im ustupa bratstvo sv. Antuna
Padovanskog. Radovi započinju iste godine, pa je Hrvojev dom svečano otvoren 2.
februara 1897. godine. Zgrada je služila za održavanje probi i koncerata
pjevačkog društva, za brojne filmske i pozorišne predstave, jer u njoj djeluje
prvo Hrvatsko narodno pozorište grada Mostara. Zgrada je tokom Prvog svjetskog
rata opustošena i Društvo gubi gotovo svu imovinu. Za vrijeme Drugog svjetskog
rata 1941. godine ,Hrvojev dom zauzimaju italijanski okupatori, tako da sve
aktivnosti društva prestaju s radom 1943. godine. Nakon Drugog svjetskog rata,
unutrašnjost dvorane se preuređuje, tako da su uklonjeni drveni balkoni, koji su
se nalazili duž obje strane dvorane, a gradi se armiranobetonski balkon u
zadnjem dijelu dvorane. Potpuna adaptacija zgrade počinje 1955. godine i ona se
preuređuje za potrebe prikazivanja filmova, a 1. septembra 1957. godine
adaptirana zgrada postaje kino „Partizan“. Zgrada je korištena za tu namjenu sve
do 1969. Godine, kada je u njoj bio smješten salon namještaja, a kasnije
obavljala trgovačka djelatnost. U zadnjem ratu 1993. Godine, zgrada je prilično
oštećena i do danas nije obnavljana. Ismail Braco Čampara / Tibor Vrančić /
Smail Špago
08.10.2014.
Mostarom, nekad i sad: Jubilarna škola
U Mostaru je 1900. godine svečano predata na upotrebu novoizgrađena zgrada škole,
koja je tada dobila ime Jubilarna, kasnije, poznata kao stara Gimnazija, Treća
osnovna, a danas Vijećnica.
Pred kraj 19. vijeka, pojačao je priljev učenika u školu na Musali (današnja Muzička škola), u kojoj su tada bile smještene osnovna i trgovačka škola. Kako bi se ova rasteretila, odlučeno je da se izgradi još jedna osnovna škola. Te 1899. godine se obilježavala pedeseta godišnjica vladavine cara Franje Josipa I., pa je Zemaljska vlada tražila od mostarske Opštine da se taj jubilej i prigodno obilježi. Stoga je odlučeno da škola, koja se treba graditi, nosi naziv „Jubilarna“.
Međutim, ostalo je otvoreno pitanje lokacije gradnje. Prvi izbor je bio plac preko puta Gimnazije (mjesto gdje je 1960.ih izgrađena zgrada Privredne banke), a, iako je cijeli taj prostor još bio pust i neizgrađen, vlasnik zemljišta Vakuf uložio je protest, navodeći činjenicu da je ranije tu bio Lakišića harem, te da je neprimjereno za školu da bude na takvom mjestu. Zemaljska vlada se složila s primjedbom Vakufa, te je unaprijed odobrivši 30.000 forinti, naložila Opštini da pronađe odgovarajuću zamjenu lokacije. Opština je predložila dva zemljišta: zemljište u vlasništvu Mujage Komadine, koje je bilo južno od već izgrađene Gimnazije ili ono u vlasništvu Salihage Makeljića, koje je bilo istočno od Mujaginog, preko puta željezničke pruge na mjestu zvanom Mukoša. Premda je Mujagino zemljište procijenjeno kao skuplje, konačan odabir je pao baš na njegovo.
Pred kraj te godine je postavljen
kamen
temeljac s prigodnom poveljom, ali jete iste noći povelja ukradena skupa s
određenom količinom novca ostavljenom, takođe, kao uspomena na početak gradnje.
Iako je raspisana nagrada od 50 forinti za rješenje ove krađe, lopov nikad nije
pronađen. Uprkos početnim poteškoćama, gradnja je nastavljena i već u
avgustu 1900. godine Jubilarna osnovna škola je svečano otvorena.
Ovo ime je škola imala sve do završetka Prvog svjetskog rata, nakon kojega je ime promijenjeno u škola Kraljice Marije. Nakon Drugog svjetskog rata, jedno vrijeme je tu bio smješten i Đački dom, a nakontoga
nosi naziv Treća osnovna škola, pa osnovna škola Hamza Humo. Jedno vrijeme je u
njoj bila smještena i Gimnazija, a u najnovije vrijeme smo svjedoci prenamjene
zgrade u Gradsku vijećnicu.
Braco Čampara / Tibor Vrančić / Smail Špago
novasloboda.ba
Pred kraj 19. vijeka, pojačao je priljev učenika u školu na Musali (današnja Muzička škola), u kojoj su tada bile smještene osnovna i trgovačka škola. Kako bi se ova rasteretila, odlučeno je da se izgradi još jedna osnovna škola. Te 1899. godine se obilježavala pedeseta godišnjica vladavine cara Franje Josipa I., pa je Zemaljska vlada tražila od mostarske Opštine da se taj jubilej i prigodno obilježi. Stoga je odlučeno da škola, koja se treba graditi, nosi naziv „Jubilarna“.
Međutim, ostalo je otvoreno pitanje lokacije gradnje. Prvi izbor je bio plac preko puta Gimnazije (mjesto gdje je 1960.ih izgrađena zgrada Privredne banke), a, iako je cijeli taj prostor još bio pust i neizgrađen, vlasnik zemljišta Vakuf uložio je protest, navodeći činjenicu da je ranije tu bio Lakišića harem, te da je neprimjereno za školu da bude na takvom mjestu. Zemaljska vlada se složila s primjedbom Vakufa, te je unaprijed odobrivši 30.000 forinti, naložila Opštini da pronađe odgovarajuću zamjenu lokacije. Opština je predložila dva zemljišta: zemljište u vlasništvu Mujage Komadine, koje je bilo južno od već izgrađene Gimnazije ili ono u vlasništvu Salihage Makeljića, koje je bilo istočno od Mujaginog, preko puta željezničke pruge na mjestu zvanom Mukoša. Premda je Mujagino zemljište procijenjeno kao skuplje, konačan odabir je pao baš na njegovo.
Pred kraj te godine je postavljen
Ovo ime je škola imala sve do završetka Prvog svjetskog rata, nakon kojega je ime promijenjeno u škola Kraljice Marije. Nakon Drugog svjetskog rata, jedno vrijeme je tu bio smješten i Đački dom, a nakon
Braco Čampara / Tibor Vrančić / Smail Špago
novasloboda.ba
07.10.2014.
Fudbalske uspomene - sa juniorima, put u BiH 1998.
Sa stranica požutjele
štampe
Uspomene na jedno putovanje sa juniorima (A i B
jugend), koji su tada igrali u klubovima u Njemačkoj, na turnir Neretva 98. po
pozivu FS/NS BiH. Treneri su bili Miralem Brkan i Hasan Đogo. Putovalo je ukupno
36 omladinaca, i nas nekoliko roditelja, u organizaciji i vodstvu
puta.
Polazak je bio iz Kölna, gdje su se sastali svi igrači iz sjevernog
dijela Njemačke, a onda smo na putu prema jugu pokupili igrače u Frankfurtu,
Stuttgartu i Münchenu i Austriji.
Putovanje do Jablanice, gdje je bio smještaj ekipa, trajao je dva dana i jednu noć, pošto smo se zbog snijega u Bosni morali spustiti prema Jadranu. Tada još nije bilo autuceste, pa smo skrenuli prema Rijeci, onda preko Senja, gdje nas je policija zaustavila, i čekali smo od ujutro do popodne, dok jaki vjetar nije stao, zbog čega je saobraćaj bio zaustavljen peko mosta na Maslenici.
Iako umorni, momci su se smjestili u hotelu, odigrali u tri dana tri utakmice, prvii dan u Konjicu, drugi dan u Potocima kod Mostara, i treći dan u Jablanici. Povratak je prajao opet skoro 30 sati. Nakon ručka u hotelu u Jablanici, kod Smaje Maksumića, kroz snijeg, preko Jajca i Bihaća, putovali smo čitavu noć, i sutri dan do uvečer. Šest dana i pet noćiju. Naporno, ali vrlo korisno, jer su mnogi momci tada prvi put nakon 92. i 93. došli i vidjeli domovinu. bio je to početak kontakta ljudi iz FS/NS sa mladim igračima iz dijaspore, koji je rezultate dao tek 10-15 godina kasnije.
Fotografije je napravio novinar Sead Grozdanić, koji je putovao sa nama, objavljene u časopisu NovaBosna ,
koji je toga
vremena izlazio u Njemačkoj.
Spago Smail
Putovanje do Jablanice, gdje je bio smještaj ekipa, trajao je dva dana i jednu noć, pošto smo se zbog snijega u Bosni morali spustiti prema Jadranu. Tada još nije bilo autuceste, pa smo skrenuli prema Rijeci, onda preko Senja, gdje nas je policija zaustavila, i čekali smo od ujutro do popodne, dok jaki vjetar nije stao, zbog čega je saobraćaj bio zaustavljen peko mosta na Maslenici.
Iako umorni, momci su se smjestili u hotelu, odigrali u tri dana tri utakmice, prvii dan u Konjicu, drugi dan u Potocima kod Mostara, i treći dan u Jablanici. Povratak je prajao opet skoro 30 sati. Nakon ručka u hotelu u Jablanici, kod Smaje Maksumića, kroz snijeg, preko Jajca i Bihaća, putovali smo čitavu noć, i sutri dan do uvečer. Šest dana i pet noćiju. Naporno, ali vrlo korisno, jer su mnogi momci tada prvi put nakon 92. i 93. došli i vidjeli domovinu. bio je to početak kontakta ljudi iz FS/NS sa mladim igračima iz dijaspore, koji je rezultate dao tek 10-15 godina kasnije.
Fotografije je napravio novinar Sead Grozdanić, koji je putovao sa nama, objavljene u časopisu Nova
Spago Smail
01.10.2014.
Mostarom nekad i sad - Džamija na Spilama
Odmah iznad Krive ćuprije na Radobolji nalazi se plato poznat kao Spile, a
na Spilama je polovinom 16. stoljeća podignuta džamija.
Nezir-aga, inače zet Nesuh-age
Vučjakovića, podigao je u drugoj polovini 16. stoljeća (po nekim izvorima 1550.
g.), jednu predivnu kamenu džamiju, pokrivenu pločom i precizno klesanom
munarom, na platou na Spilama, odmah iznad Krive ćuprije na Radobolji. Smatra
se najstarijom džamijom na desnoj
obali Neretve, a po svemu sudeći to je bila i prva građevina na cijelom platou
poviše Krive ćuprije, tako da su se vremenom napravili putovi oko nje (Jusovina,
Predhum). O osnivaču ove džamije ne zna se ništa pouzdano, osim da je Nezir-aga
u svoje vrijeme bio ugledna i značajna ličnost u Mostaru. Stanovao je tu u
blizini na Šemovcu, a predaja kaže da je na tajanstven način nestao čim je ova
džamija njegova imena izgrađena i da ga više niko nije vidio.
U džamiji se klanjalo sve do 1932. g.,
nakon čega vjernici iz nepoznata razloga prestaju posjećivati džamiju, da bi već
1938. g. ona bila napuštena i zapuštena. Munara joj je 1934. g. prenesena u
Jablanicu, gdje je od njenog kamena sagrađen tamošnji mesdžid, a tijekom Drugog
svjetskog rata u njoj su bile smještene izbjeglice iz istočne Hercegovine,
uslijed čega je džamija dobrano devastirana. U potpunosti je porušena, a njeni
ostatci uklonjeni 1950. g. Kamen koji je ostao nakon rušenja džamije
upotrijebljen je za gradnju zgrade Sekretarijata unutrašnjih poslova (SUP-a).
Teren na kojem je stajala izravnan je, ali sve do 1955. g mogli su se vidjeti
temelji džamije i pokoji nišan iz harema koji je nekada postojao oko nje. Nakon
zadnjeg rata, 1999. g., izvršena je rekonstrukcija džamije što je
podrazumijevalo potpuno vraćanje džamije u stanje kakvo je bilo izvorno, uz
upotrebu istovrsnog materijala od kakvog je i bila sagrađena.
(Ismail Braco Čampara/Tibor Vrančić/Smail
Špago)
novasloboda.ba
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen