24.09.2014.
Mostarom, nekad i sad: Komadinov most
, nekad i sad: Komadinov most
Komadinov ili Lučki most u Mostaru izgrađen je 1913. godine.
Dolaskom Austrougarske na ove prostore, i oblici transporta roba i ljudi su se promijenili. Ubrzano otvaranje proizvodnih pogona (Fabrika duhana, Stolarija Butazzoni & Venturini i dr.) i s tim vezano povećanje transporta roba, ukazali su na potrebu gradnje još jednog mosta na Neretvi. Dva jedina mosta – Stari most i most na Musali nisu više zadovoljavali narasle potrebe grada, s tim što treba napomenuti da se od ta dva mosta jedino na onom na Musali mogao obavljati saobraćaj kočijama. Još 1888. godine svi faktori u gradu bili su svjesni potrebe za novim mostom – jedino su se koplja lomila oko lokacije. U zakulisnim igricama javnog mišljenja, medija, gradskih vijećnika i običnih građana spominjali su se kao moguće lokacije Čekrk, Predhumlje, Cernica i Luka. Vrijeme je prolazilo u jalovim raspravama i tek 1909. godine je usvojen projekat izgradnje i određena lokacija – Kanber-agin mesdžid na Luci na lijevoj obali, a na desnoj mahala Predhum. Međutim, opet su počele rasprave Vijeća oko načina finansiranja, koje su se produžile sve do 1910. godine, kada dužnost gradonačelnika preuzima Mujaga Komadina.
On ovaj gordijski čvor rješava po hitnom postupku angažuući starog poznanika ing. Miloša Komadinu, koji predlaže svoj projekat usvojen 1911. godine, a koji uvodi potpuno novu armirano-betonsku konstrukciju, ostavljajući istovremeno nepromijenjenu lokaciju mosta. Gradnja je otpočela 1912. godine, a već sredinom 1913. godine most je svečano otvoren, kojom prilikom je zamjenik gradonačelnika Nikola Smoljan objavio odluku Gradskog vijeća o imenu mosta – Most Mujage Komadine.
Nakon izgradnje, počela se naplaćivati i mostarina i to ne samo za ovaj most, već i za onaj na Musali. Mostarina za pješake je bila niža nego za pješake s konjem ili stokom, a ubirala se tako da se plaćao prelazak s desne na lijevu obalu, dok je prelaz s lijeve na desnu stranu bio besplatan.
Nakon završetka Prvog svjetskog rata, ime mosta je promijenjeno u most Vojvode Stepe Stepanovića, a za Mostarce je on bio i ostao Komadinovo djelo, koga nazivaju Lučki most.
Ismail Braco Čampara / Tibor Vrančić / Smail Špago
20.09.2014.
Jedna slika hiljadu sjećanja - Mostar, tamo negdje pedesetih
Mostar tamo
negdje pedesetih - Četiri mladića…
Da li je ova
fotografija sa četiri mladića preko Titovog molsta u Mostaru mogla poslužiti kao
ideja piscu teksta nekada veoma popularnog šlagera iz 1961. godine, ne znamo.
Četiri mladića sa ove slike ne idu sa Trebevića, ne žure na Koševo na utakmicu,
nego šetaju preko Titovog mosta, na kafu u hotel Neretvu, a nakon kafe, opet bez
žurbe, prošetati će na Staro igralište i odgledati utakmicu Veleža…Pustimo mašti
na volju.
Četiri mladića, četiri gospodina, u dugim krombi kaputima u
šetnji preko Titova mosta. Kraj je
četrdesetih, početak pedesetih. Odmah da kažemo nekoliko riječi o značenju
krombi. Krombi (engl.) je vrsta teškoga sukna od kojega se prave zimski kaputi,
a ponekad je to bio i naziv za zimski kaput od
takva sukna. Bili su veoma popularni toga vremena, i skoro jedan modni “muss” za
one koji su imalo držali do sebe i do mode. Uočljivo je nešto što je danas
nezamislivo, ili nije baš popularno: Pušači protiv nepušača 3:1. Puše hodajući
ulicom. Ali ovo se dešava prije 60 i više godina. A tada su pušili svi odreda.
Na putu su prema hotel Neretvi, ili jednostavno,
preko mosta u prijepodnevnoj šetnji. Po niskim sjenama na trotoaru, period je
zimski, kao i po već opisanim debelim kaputima. Sunce je nisko na jugu.
Prijepodne. A po brojnom narodu, mogla bi biti i nedelja prijepodne. Narod je
hodao i sredinom ulice, niz Korzo. Saobraćaja nije ni bilo. Možda uoči neke
utakmice Veleža na Starom igralištu. A prije utakmice išlo se na kafu i na
komentare u hotel Neretvu. Sve je to bio običaj.
Na objektu
hotela Bristol stoji natpis Bata. Ime poznato svima. Kasnije
je od imena Bata, istim slovima bili napisano Borovo, a rekonstrukcijom Bristola
1960. godine i izgradnjom zgrade, gore na vrhu korza, Borovo je preselilo u
zgradu, koju i danas malo pobliže opisujemo kao “zgrada Borovo”. Bilo je još i
“donje” Borovo na glavnoj ulici, a i Borovo pod uglovnicom, puno
kasnije.
Toga vremena u
hotelu Bristol bila je oficirska menza, a odmah iza ulaza u Batu, bila je
drogerija, što se vidi po natpisu iznad ulaza.
Malo na više je bila još jedna trafika i slastičarna.
O momcima sa
slike ne treba puno govoriti. Uredni, dotjerani. Moderne
frizure, koje se češljaju preko glave, a pozadi, kosa duga koliko i frizura.
Kosa uredno počešljana i dotjerana briljantinom. Svi nose kravate, a i šeširi su
bili u modi tih godina. Malo šire nogavice pantalona, ispeglane, skoro da se
porežeš na ivicu peglu. A cipele namazene kremom i izglancane na visoki
sjaj.
Pored najnovije
mode, koju su nosili četvorica mladića, ne može se, a da se ne primjeti
radoznali momak iza njih. Njegova odjeća je tradicionalna, ruralna, za ono,
poslijeratno vrijeme. Čakšire, vunene čarape, opanke, sako i obavezna kapa na
glavi. Kapa je dugo vremena bila skoro obavezni dio odjeća. Momak, ili je došao
u grad po nekom poslu, ili je tek stigao u grad, na neki posao. Lagano je krenuo
za ovom četvoricom, razmišljajući kako će i on jednog dana nositi nešto slično.
Iza mladića je i jedna djevojka, obučena skoro uobičajeno za ono vrijeme.
Trofrtaljne pantalone sa gumom na dnu nogavica, a na nogama cipele, jakna i
frizura, također češljanje preko glave.
Uz ovu sliku
ide još nekoliko slika. Pogled
odozgo. Zima početkom pedesetih, sankanje niz korzo. Naravno auta nije ni bilo.
A na objektu Bristola se vidi natpis Bata. Isti natpis je vidljiv sa slike
slikane duboko sa Musale, na kojoj se u prvom planu nalazi hotel Neretva. I
Musala sa makadamskom cestom. Još nije bila pokockana.
Sa obje strane mosta prelazile su
telefonske žice sa velikim brojem bijelih porculanskih izolatora. Vrijeme kad se
o bežičnoj telefoniji čitalo samo u romanima Žila Verna...
I šlag, po
običaju, dođe na kraju. Javili su nam se Rizvanović Zlatko-Enida sa jednim veoma
vrijednim podatkom, o kome smo razmišljali od prvog pogleda na sliku. Ko su ovi
momci sa slike:
Enida
(Rizvanovic Zlatko-Enida/facebook) nam
je napisala: “Ovaj što ne puši je moj tata Gozo A
lijevo je moj tetak Ramić M, do njega je Šabanac, a ovaj sa šeširom Harmandić.
Draga
sjećanja...”
A muzička podloga uz fotografiju i tekst, a šta bi
drugo nego Vedo Hamšić i hit iz 1961. godine: “Četiri
mladića...”
https://www.youtube.com/watch?v=LdfIyK1TYzc
Smail Špago
(fotosi: Rizvanovic Zlatko-Anida, Tibor Vrančić, Ismail Braco Čampara)
Smail Špago
(fotosi: Rizvanovic Zlatko-Anida, Tibor Vrančić, Ismail Braco Čampara)
17.09.2014.
Mostarom nekad i sad - Sinagoga
Izgon Jevreja
iz Španjolske u 15. stoljeću pokrenuo je njihovu veliku migraciju prema istoku
preko Sredozemlja i Bliskoga istoka. Bili su to Sefardi
– Jevreji španjolskoga podrijetla koji su dolazili s Pirinejskoga poluotoka.
Proganjani i ponižavani došli su do Turskoga carstva, gdje ih je Sultan Bajazit primio s mnogo
ljudske osjećajnosti, ali i mudrog predviđanja da bi Jevreji učmaloj feudalnoj
carevini s trgovinom i novčarstvom mogli donijeti duh napretka i približiti je
suvremenim europskim tokovima. U 16. stoljeću stigli su i do Bosne, naseljavaju
se u Sarajevu, a nedugo zatim i u ostalim gradovima Bosne i Hercegovine, pa tako
i u Mostaru.
Prvi Židov koji se kao građanin
Mostara „habitator Mostar“ spominje sredinom 16. stoljeća bio je Daniel
Rodriquez, a 1570. godine spominje se još jedan Židov, Moše Kušin. U 18.
stoljeću broj se Židova uvećava, što se može vidjeti po spomenicima na židovskom
groblju. Bili su to u prvom redu Sefardi koji su dolazili iz Bosne, a u doba
austrougarske okupacije (1878. godine) i Aškenazi iz zapadnih i istočnih
dijelova Monarhije.
U Mostaru je još 1889. godine postojala
sinagoga, a nastala je
preuređenjem objekta koji je prije toga služio za odlaganje sijena. Spomenuta
parcela na kojoj se uredila bogomolja, protezala se tada Mukića ulicom (danas
ul. Braće Šarića). Ta sinagoga, jedina židovska bogomolja tada u Hercegovini,
bila je zajednička za Sefarde i Aškenaze, što se bilježi kao prvu uopće poznatu
zajednicu takve vrste u Europi.
Zbog malog kapaciteta i naraslih potreba
Jevreja Mostara, ukazala se potreba za izgradnjom većeg objekta. Formiran je
komitet za izgradnju. Od prikupljenih sredstava kupljeno je građevinsko
zemljište od Salke Ćibera u Brankovcu. Gradnja nove sinagoge je odobrena, a
1904. godine je gradnja završena. Građevina je izgrađena u pseudo-maurskom
stilu (kao i mnoge građevine toga doba u Mostaru), a služila je svojoj namjeni
sve do pred početak II. svjetskog rata, tijekom kojega je bila djelomično
porušena. Nakon završetka rata zgrada je nacionalizirana i prenamijenjena u
kazalište lutaka. Godine 1952. godine jevrejska Općina Mostar poklonila je
sinagogu gradu Mostaru jer je nije mogla zaštititi od daljnjeg propadanja. Grad
je 1952. godine zgradu obnovio i dograđena su dva krila.
Zbog oštećenja i napuknuća zidova nakon
zadnjeg rata zgrada u Brankovcu je obnovljena 1996. godine. Tada je Općina
odobrila lokaciju (ugao Onešćukove i Bulevara) kao i projekt
izgradnje nove sinagoge u okviru Jevrejskog kulturnog centra, a koji i
danas čeka potrebne dozvole. Realizacijom tog projekta Mostar bi bio treći grad
u svijetu (pored Jeruzalema i Sarajeva), koji bi u krugu od 150 metara zračne
linije imao sinagogu, džamiju i katoličku crkvu.
(Ismail Braco Čampara/Tibor Vrančić/Smail
Špago)
(novasloboda.ba)
(novasloboda.ba)
10.09.2014.
Mostarom nekad i sad - Carinski most
Da bi
se kroz Mostar uspostavila što bolja saobraćajna komunikcija, 1916. godine
podignut je most kojeg Mostarci od vajkada zovu Carinski
most.
Samo
tri godine nakon puštanja u promet Lučkog mosta, grad na
Neretvi se pripremao za izgradnju još jednoga. Europom je te 1916. godine
bjesnila klaonica Prvog svjetskog rata i austrougarska vlast je željela
uspostaviti u Mostaru što bolju cestovnu i željezničku komunikaciju sa Sjevernim
logorom.
Imajući
na umu hitnost projekta, ing. Miloš Komadina je ponudio idejni projekt mosta
kojega je izradio još prije dvije godine za potrebe premošćivanja Neretve u
Vojnu. Civilna i vojna komisija je jednoglasno prihvatila projekt uz zaključak
da se most izgradi za kolski i
željezni promet. Lokacija za gradnju je izabrana na Carini, na onom mjestu gdje
je Neretva najuža. Projekt je predviđao armirano-betonsku konstrukciju s dva
luka – veći luk bi premošćivao Neretvu, a manji kameni plato obale.
Sredinom te godine radovi su bili u punom jeku, s tim da su većinu fizičkog rada
obavljali zarobljenici i to Rusi, Talijani i Srbi. Uslijed nedostatka radne
snage radovi na mosti nisu napredovali prema planu, ali je ipak 9. marta 1918.
godine most završen i svečano otvoren za promet. Vozni dio mosta je pored
kolskog dijela imao tračnice i za uski i za normalni kolosijek. Neki dijelovi
mosta nisu tada bili završeni kao što je druga betonska kućica namijenjena za
naplatu mostarine i dijelovi ograde, ali je nova vlast nastavila gradnju i
kompletan most je završen tijekom 1920. godine
Most
je 1918. godine dobio ime most kralja Karla, ali je ubrzo nova vlast to
promijenila u most Kralja Aleksandra. Mostarci ga oduvijek zovu Carinski
most.
(Ismail
Braco Čampara/Tibor Vrančić/Smail Špago)
07.09.2014.
Ćiro već odavno ne vozi, ali sjećanja traju
Bilo koji tekst
koji se pojavi o Ćiri, ne mogu a da ne
podijelim, i ne ostavim u arhivu. Tekst koji slijedi je objavljen na portalu Radio
Sarajevo, 6. septembra 2014. Iako
u njemu piše sve ono što sam do sada i čuo i pročitao
dosta puta, ali lično doživio na čitavoj ovoj trasi, postavljem
ponovo.
Od Dubrovnika do Sarajeva vozom: Pruga koje odavno
nema
Bosanskohercegovačke uskotračne pruge izgradila je
austrougarska vlast tokom okupacije naše zemlje, a spajale su različite krajeve
Bosne i Hercegovine sa gradovima susjednih zemalja.
Zanimljivo je kako je razmak između tračnice uskotračnih
pruga izgrađenih u BiH u vrijeme okupacijske austrijske uprave iznosio 760 mm.
Ovaj specifikum poznat je kao bosanska pruga, odnosno, Bosnische Spurweite, i u
Bosni je građena prije no što je to rađeno u Austro-Ugarskoj.
Parne su lokomotive u historiju polako počele odlaziti još
u ‘30-im godinama prošlog stoljeća, kada je Mehmed Spaho, tadašnji ministar
saobraćaja Kraljevine Jugoslavije, insistirao na uvođenju motornih vozova u
Bosni i Hercegovini. Iz tog je vremena ostala i priča o „Ludom Sarajliji“.
Naime, prvi takav voz u saobraćaj je pušten 1938. godine na relaciji Beograd -
Sarajevo - Dubrovnik. Pošto je bio mnogo
brži od dotadašnjih parnih lokomotiva, stanovništvo nenaviknuto na njegovu
brzinu ubrzo ga je počela nazivati „Ludim Sarajlijom“.
Krajem ‘60-ih godina prošlog stoljeća motorni vozovi
postepeno su isključivani iz saobraćaja, prije svega zbog dotrajalosti, a
posljednje su vožnje imali 1978. godine kada se u BiH ukida uskotračna
pruga.
Ipak, dok je Švicarska odavno iskoristila prednost
uskotračnih linija za turizam i prikazivanje ljepote krajolika ove zemlje
posjetiocima, Jugoslavija, pa ni Bosna i Hercegovina sličan potencijal nisu
iskoristile. Pejzaž kojim su se motorni vozovi iz prošlog stoljeća kretali
zabilježen je na fotografijama, a najimpresivniji je put kojim je putovao voz
Dubrovnik – Sarajevo – Beograd.
U 08:00h ujutro voz bi krenuo iz Dubrovnika putem sa
izvanrednim pogledom na Jadransko more, te nastavio kroz kanjon
Neretve. Predivan krajolik i priroda vjerovatno su činili da se put od 270
kilometara do Sarajavo u trajanju od dvanaest sati čini kraćim nego što zaista
jeste.
U našoj
fotogaleriji pogledajte fotografije koje je 1967. načinio Charlie Lewis,
objavljene na stranici penmorfa.com, a koje prikazuju put motornog voza od Dubrovnika
do Sarajeva.
Radiosarajevo.ba
(fotografije su sa stranice penmorfa.com, objavljene na portalu radiosarajevo.ba)
05.09.2014.
Jedna slika, hiljadu sjećanja - Poslijednji ispraćaj Ćire iz Mostara
5. novembra 1966.
Bile je subota,
a tih godina imali smo nastavu i subotom, do podne. Onda smo otišli na
stanicu.
Na internetu
ovih dana izroni slika naroda okupljenog na mostarskoj staroj željezničkoj
stanici, 5. novembra 1966. godine, na ispraćaju zadnjeg Ćire, na relaciji Ploče
–Sarajevo. Slika je bila malo
bolje rezolucije, a neko od mlađe raje je dopisao komentar: Evo, prepoznajte
se! Naravno u šaljivom tonu.
Slike sa ispraćaja Ćire sam dosta puta gledao. Imam ih u
arhivi barem desetak sa ispraćaja zadnjeg Ćire, ali me ova ponuka da je malo
bolje pogledam. Jedan momčić mi se učinio poznat. Znam da sam bio na ovom
ispraćaju. Pogledao sam u kalendar, bila je subota. Tih godina inmali smo
nastavu u školi i subotom, a pošto je ovaj zadnji Ćiro došao u Mostar oko podne,
svi smo iz škole krenuli na stanica, sa tašnom ispod ruke. Bila je sila naroda,
a kako pišu tadašnje novine, u Mostaru je bilo preko 10 hiljada.
Ovaj momčić, zaokružen na slici,
učinio mi se poznat, a za usporedbu, izvadio sam sliku mog razreda iz te godine.
Sličnost je velika. Za ovog momčića, zaokruženog na slici razreda, siguran sam
da sam to ja.
A za ovog
na slici sa stanice?
Sličnost je prevelika da ne bih bio!
U prilogu evo
teksta prenesenog iz lista politika, a kojega sam
objavio na blogu www.memorylimit.blogger.ba
Poslijednje Ćirino putovanje
Od
Ploča
do
Mostara
hiljade
građana
ispratilo
„Ćiru“.
Jela Jerković
je poslednja
„Ćirina“ žrtva.
(Napomena: Preuzeto iz lista
Politika, izdanje 6.11.1966.g)
Jutros oko 7:30 časova, na
železničkoj stanici u Pločama, prepunoj putnicima kojima je pružena prilika da
se besplatno voze do Sarajeva, krenuo je uzanom prugom poslednji ’’Ćira’’
Poznato je zapravo da se upravo
danas zatvara pruga uzanog koloseka Ploče – Sarajevo koju će za dvadesetak dana
zameniti moderan kolosek, pa je zato ova poslednja kompozicija ’’ćire’’
ispraćena sa svim počastima prema onome koji odlazi i koji ima ogromne zasluge
za razvoj celog ovog kraja. Poslednja kompozicija je imala broj 11, lokomotiva
je nosila registarski broj 83-146, dok je poslednja vuča poverena najstarijem
mašinovođi na ovom delu pruge Aliji Kle…( na žalost nečitko prezime ) i ložaču
Zdravku Ljoljiću.
Još sinoć, iako je u Pločama bila
gotovo olujna noć, pošto je jugo duvao brzinom od oko 90
km/h, Gojko Brkan i Vlado Vrankić, šef i otpravnik vozova na ovoj stanici,
okupili su železničare koji su cvećem okitili celu kompoziciju. Neposredno pred
polazak kompozicije oko 1500 građana Ploča okupilo se u stanici. Oni su pesmom
ispratili ’’ćiru’’ na njegovo poslednje putovanje.
Stotine hiljada građana čekalo je
kompoziciju na svim usputnim stanicama do Mostara, naročito u Metkoviću i u
Čapljini. Oni su ovacijama dočekivali i ispraćali starog ’’ćiru’’. To je i
razumljivo jer ova mala kompozicija sa svega šest
vagona, na neki način je simbolizovala osam decenija postojanja uzane pruge
Sarajevo – Ploče koja više nije mogla da se odupre zahtevima novog vremena, pa
je zato morala da ustupi mesto praktičnijoj i savremenoj.
Zanimljivo je da cela ova ceremonija nije mogla da
prođe bez nesreće. U stanici Opuzen Jela Jerković, 40-godišnja domaćica iz
Norinske Kule , u trenutku kada je voz nailazio, pokušala je da uskoči, ali se
saplela, pala između tračnica i na mestu ostala mrtva.
Tako je ona postala poslednja žrtva pruge uzanog koloseka Sarajevo- Ploče.
Oko 12:30 časova ’’ćira’’ je
stigao u Mostar, gde ga je dočekalo preko 10 000
građana načičkanih uz prugu, od prvog signala na ulasku u grad pa do železničke
stanice. U samoj stanici vrilo je kao u košnici. Svi su nastojali da se što više
približe kompoziciji. Ulazeći u stanicu lokomotiva je otegnutim zvižducima
uspela da dočara jauke i stvori kod prisutnih psihozu za onim što zauvek odlazi.
Kompoziciju je dočekala vojna muzika, a odmah zatim na improvizovanoj tribini od
’’ćire ’’ su se oprostili Ivan Pehar član kolektiva železničkog čvora u Mostaru
i Radmilo Andrić potpredsednik mostarske Skupštine. Tačno u 13:00 časova ’’ćira’’ je iz Mostara
krenuo na svoje poslednje putovanje za Sarajevo.
(Z.
Bostandžić)
03.09.2014.
Mostarom nekad i sad - katolička crkva
U Mostaru je 1902. godine završena izgradnja Katoličke crkve, koja je započeta 1866. godine.
Katolička župa sa sjedištem u malom Biskupskom dvoru u Vukodolu (završen 1857. godine), seli 1862. godine iz Vukodola u grad. Biskup fra Rafo Barišić te iste godine dobio je od sultana Abdul Aziza dopuštenje za gradnju katoličke bazilike, te je počelo skupljanje potrebnih sredstava za tu namjenu. U tu je svrhu provedena akcija skupljanja dobrovoljnih priloga širom Evrope i po Hercegovini. Zemljište, u stvari „državnu bašču“, u ime turske vlade biskupiji je poklonio Omer paša Latas – vrhovni zapovjednik oružanih turskih četa. Bio je to gest dobre volje, kako bi se nagradio katolički narod za „korektno držanje“ u vrijeme ustanka iz 1860./61. godine.
Idejni projekat i plan crkve izradio je Matteo Lorenzoni iz Vicenze, a sam početak gradnje usporila je fra Rafina smrt (1863. godine), pa je novi biskup fra Anđeo Kraljević za voditelja gradnje imenovao fra Petra Bakulu. Gradnja je započeta 7. marta 1866. godine i, uprkos poteškoćama, pod vođstvom fra Bakule gradnja je napredovala. Gradnju je usporilo prije svega to što je građena na pjeskovitom i podvodnom tlu uz samu Radobolju, pa je u temelje bilo nužno pobiti cijeli niz tvrdih hrastovih trupaca duboko u zemlju. Gradnja ove crkva posvećene sv. Petru i Pavlu u cjelosti je završena 1902. godine. Uz crkvu je podignuta i župna zgrada, a 1892. godine i veliki franjevački samostan.
Nakon zadnjeg rata, crkva je bila oštećena, te se pristupilo obnovi, međutim nije renovirana u izvornom obliku, nego je srušena i izgrađena potpuno nova crkva znatno većih gabarita.
Ismail Braco Čampara / Tibor Vrančić / Smail Špago
nova sloboda.ba
02.09.2014.
Jedna slika hiljadu sjećanja - Korzo, Cernica, štreka, krajem pedesetih
Korzo,
Cernica, štreka, krajem pedesetih
1 Mostarski metro, pothodnik kod rampe
2 Željezničko skladište
3 Trafika i krivi bor
4 Gostiona Jagnje
5 Polukružna zgrada – Krivi dućani
6 Poslovni objekti
7 Zgrada Aero-kluba
8 Lakišića džamija
9
Apoteka
10
Knjižara
11
Slastičarna
12 Hotel Bristol
13 Titov
most
14 Titova
vila
15 Hotel
Neretva
16
Musala
17
Banja
18 Zgrada u
Cernici, planinari
19 Plac na
kojem je bilaGP Hercegovina
20 Sud u
Cernici
21 Plac na
kojem je bilo električno
22 Objekti
komunalnog preduzeća
23 Tek
izgrađene zgrade na Bulevaru
24 Krov tada
gimnazije, treće osnovne
25 Park kod
gimnazije
26 Mikačića
kuća
27 Krov tada
treće osnovne škole,
28 Krpića
ulica
29 Park
ispred gimnazije
30 Česma
kod rampe
31 Rampa kod
gimnazije
(Čampara/Vrančić/Špago)
01.09.2014.
O knjizi Enesa Vukotića „Velež u Prvoj saveznoj ligi“
Enes Vukotić je
jedan mali dio svoje bogate sportske arhive konačno dobio u obliku jedne knjige.
Posebno nam je zadovoljstvo da je ova naša ekipa (Čampara/Vrančić/Špago)
pomogla da sve to bude složeno i ukoročino u jedan, pregledan materijal. Posebno
bi nas obradovalo kad bi se našao neki izdavač, koji bi ovaj materijal štampao,
jer bi na taj način dugogodišnji, ali nesvakidašnji rad, trud i hobi, kao i
ljubav prema voljenom klubu, došao većem broju ljudi u ruke, a nadamo se da bi
jednu takvu knjigu poželio imati svaki navijač Veleža. Ovaj materijal to
zavrijeđuje.
Nas trojica,
kao saradnici na projektu, napisali smo uvodno slovo i prigodnu kratku istoriju
Veleža, zatim postavili tabelarni i igrački prikaz za svaku sezonu, kao i
fotografiju ekipe Veleža, posebno za svaku od ovih godina. U uvodu smo napisali
slijedeće:
Od sezone
1955/56 FK Velež je postao standardni prvoligaš u tadašnjoj Prvoj saveznoj ligi
Jugoslavije. Imao je svoje uspone i padove, ali nikada nije napuštao Prvu ligu.
U tome periodu tri puta je bio drugi na tablici.
Ni jednom nije bio šampion, iako je tri puta imao ekipu koja je bila zrela za
naslov. Najveći uspjeh FK Velež je postigao plasmanom u finale kupa Jugoslavije,
četiri puta, a pobjednik kupa bio je dva puta.
Iz ovoga
perioda, autor knjige Enes Vukotić sakupio
je ogroman broj novinskih izvještaja sa utakmica Veleža. Isječci sa izvještajima
iz novina predmet su predstavljanja u ovoj knjizi. Izvještaji su složeni po
sezonama, po posebnim poglavljima, a na početku svakog poglavlja predstavljena
je konačna tabela i prigodna fotografija
ekipe, koja je igrala utakmice te sezone, uz statistički pregled igrača, koji su
te sezone igrali u ekipi FK Velež. Enes nije pisac, ali je zato umjesto toga
veoma uspješan sakupljač, te je tu manjkavost kompenzirao impozantnom zbirkom
članaka iz novina - radom, kojim je od zaborava spasio bezbrojne događaje vezane
uz ljubljeni klub. Pisanje on prepušta afirmiranim perima sportskog novinarstva
iz proteklih razdoblja – prije svega Asimu Hadžajliću, Draganu Miladinoviću,
Draganu Moldovanu, Ivanu Topiću, Slavoljubu Lukiću, Ljubi Tomiću, Ekremu Avdiću,
Zlatku Juričku, Ivanu Ćubeli, Nenadu Žuji, Bajri Đapi, Zvonimiru Magdiću,
Miroslavu Redeu i ostalim nespomenutim legendama sportskih izvjestitelja. Za
ovakav vremeplov nije potreban nikakav suvišan dodatni tekst ili objašnjenje.
Pomnim čitanjem svakog izvještaja stječe se autentičan doživljaj prisustvovanja
na određenoj utakmici. Nadamo se da će ovakav način predstavljenja istorije FK
Velež naići na interesovanje navijača, a ujedno že biti i svojevrsna priča o
istoriji kluba i grada, u periodu između ratova, od 1945. do 1992. godine.
Saradnici na
projektu:
Ismail Braco
Čampara, Smail Špago, Tibor Vrančić
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen