Dan kad je kroz Mostar protutnjao zadnji Ćiro
Dan kad je kroz Mostar protutnjao zadnji Ćiro
14.06.1885. – 05.11.1966
(napisano i objavljeno, prvi put, na forumu MOFO raja, 6. novembra
2009. godine)
Listajuci MOFO forum večeras, otvorih po ko zna koji put stranice na temi
Historija Mostara i naletih na post i slike sa zadnje Ćirine vožnje kroz Mostar.
Bio sam prisutan na staroj stanici toga dana, kad je prošao taj zadnji Ćiro. Ko
zna možda sam i sam, kao petnaestogodišnji dječak , negdje na ovim slikama, među
ovom rajom. Sačekali smo ulazak zadnjeg Ćire, stajali smo na zidu pored rampe, a
onda smo uz Ćiru dotrčali do pred staničnu zgradu.. Rampa je toga dana po zadnji
put bila spuštena i podignuta. Takva su bila stroga željeznicka pravila. Narod
je stajao sa obje strane rampe, aplauzom ispraćao legendu koja je tutnjala vise
od 80 godina po sred Mostara i dimila od Sinemaskopa do stare stanice. Bile su
četiri rampe, kod Sinemaskopa, kod Krankase, kod treće osnovne, tada je u zgradi
današnje gimnazije bila treća osnovna. Direktor Maha Puzic. Još jedna rampa je
bila kod ložionice, u ulici Desete hercegovačke. U treću osnovnu sam isao osam
godina. Na početku svake školske godine gledali smo gdje će nam biti razred.
Hoće li biti u dijelu zgrade koji je kraj pruge ili na drugoj strani prema
Lenjinovom šetalistu. Sad mi se čini da je to bilo, jedne godina tamo, jedne
ovamo. Uglavnom, ni zatvoreni prozori nisu pomagali da se ne osjeti miris dima
parnih lokomotiva, ponekad i sada, kad negdje naletim na grijanje ćumurom, kad
mi miris ugljen monoksida uđe u nos, iste sekunde padne mi na um Ćiro. A vozovi
su tutnjali često, što putnički, što teretni, što manevarski. Jer na staroj
stanici je bila i teretna stanica. Tu se vršio utovar i pretovar raznorazne
robe. Vožnja Ćirom je bila praznik za dušu i za oči. Doduše, ukoliko bi se duže
stajalo kraj otvorenog prozora, oči bi bivale pune ugljene prašine, i bilo bi
problema otvoriti oči narednog jutra. Majka mi je pričala da je moja prva vožnja
Ćirom bila kad sam napunio četrdeset dana. Znači oko 20. februara pedeset i
prve. Otac je službovao jedno u Prozoru. Moja tadašnja prva vožnja Ćirom bila je
od Mostara do stanice Rama, koja je bilaa onda nekim džipom do Prozora. Kasnije
je otac radio u Konjicu pa sam kao dječacić često Ćirom putovao na relaciji
Mostar-Konjic. Dobro se sjećam trase Ćirine pruge koju je kasnije potopilo
Jablaničko jezero. Ostala su mi u sjećanju brojna stabla oraha neposredno uz
prugu izmedju Čelebića i Ostroša. Tamo se i danas jedno naselje zove Orahovica.
Posebna avantura je bila prolazak Ćire kroz tunel kod Jablanice. Vagoni su
bivali puni dima i mirisa ugljen monoksida, usprkos zatvorenim prozorima na
kupeima. Ispod Jablanice pruga je prolazila na lijevu stranu Neretve na stanicu
Prenj i išla lijevom stranom do mosta na Aleksinu Hanu. Neke godine, kad je
ispražnjavano jezero HE Grabovica, kao aveti izronili su iz vode stari Ćirini
mostovi na ovom dijelu pruge. Za proljetne vožnje Ćirom kroz Raštane, a vozilo
se maltene kroz bašče, sa prozora vagona mogla se dokučiti po koja crvena zrela
trešnja. U sjećanju mi je vožnja Ćirom prvi put u Sarajevo, negdje pedeset i
šeste, znam da nisam bio posao u školu. Doživljaj je bio vožnja od Konjica do
Bradine. Voz je u Konjicu rastavljan na dva dijela. Prvu polovinu voza bi
preuzela specijalna lokomotiva za zupčanicima pored točkova, a druga polovina
voza bi čekala na stanici u Konjicu. Ta pauza je obično koristena da se pojede
ukusni gulaš u željeznickoj resturaciji na stanici u Konjicu. Ovom relacijom,
koja je bila duga samo 12 kilometara, pored dvije šine protezala se i treća sa
zupčanicima. Kad bi prva polovina voza stigla na Bradinu, čekala bi da se izvuče
druga polovina voza iz Konjica. Te dvije vožnje i čekanje trajalo je oko dva
sata, a čitava vožnja od Mostara do Sarajeva trajala je između sest i sedam
sati. Kasnijih godina, kad sam bio malo veći, tokom ove vožnje izazio bih kao i
mnogi odrasli iz voza i išao pješke uz voz, kao eto pravio se hrabar i veliki.
Pored putničkih i brzih vozova, na relaciji od Titograda do Sarajeva saobraćao
je i motorni voz, a od Mostara do Sarajeva trebala su mu samo tri i po
sata.
.
Za Ćiru me je posebno vezalo još to, što mi je dajidža Bećir Maksumić bio
dugo godina kondukter, a kasnije i vozovođa. Rahmetli profesor Mustafa Balić mi
je pričao da je učio zanat, tamo dvadeset i neke, prošlog vijeka, a kasnije i
tehničku čkolu u ložionici, te da je kasnije, a i tokom drugog svjetskog rata i
nakon rata, radio kao tehničar i inžinjer na željeznici. Početkom ovog zadnjeg
rata, kad je u Mostaru sve bilo blokirano u roku od nekoliko dana, pričao mi je
kako onog rata nije bilo ni jednog dana, a da voz nije otišao od Mostara za
Sarajevo, sve dok su mostovi na Neretvi bili nauzgor. Željeznica je bila jedan
uređen sistem, u kome se znalo i reda i rada, od skretničara, kočnicara,
rampadžije do mašinovođe i vozovođe. Najviše Pravila željeznicke službe i tada,
a bogami i danas, bilo je preuzeto i prilagođeno od pravila službe još iz
Austro-Ugarskih vremena.
I eto dok mi večeras naviru ova sjećanja, pogledah na datum na ovom postu:
6. novembar 1966, a danas 6. novembar 2009. Cetrdeset i tri
godine…
Smail Špago
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen