Na dvije fotografije, koje je na Cidom postavio Amir Rujanac, prikazuju se detalji sa nekadašnje makadamske cesta Sarejevo - Mostar iz 1936. godine. Detalj prikazuje ogomnu stijenu, odmah pored puta, koja je bila podzidana kamenom, kako se stijena ne bi obrušavala na put. Takvih stijena i podzida bilo je mnogo na ovoj cesti, pogotovo na relaciji između Jablanice i Salakovca.
Makadamska cesta Mostar Sarajevo izgrađena je 1862. godine, i povezivala je Sarajevo sa Metkovićem, preko Konjica, Jablanice, Mostara i Čapljine. Izgradnja ceste je donijela je značajan doprinos saobraćaju onoga vremena.
Situacija na ovoj cesti nije se puno mijenjala punih 100 godina. Cesta je bila makadamska, automobila vrlo malo, kao i autobuskog i kamionskog saobraćaja.
Ovakvo stanje ceste potrajalo je sve do 1960/61. godine, kada je cesta rekonstruisana, s tim da je cesta doživjela pomjene rokom izgradnje HE Jablanica 1955. godine, i prije početka punjanja jezera.
Cesta je doživjela još jednu novu gradnju, u vremenu izgradnje Hidroelektrana Grabovica i Saalakovac. Tada je kompletna cesta podignuta na viši nivo, jer je dobar dio stare ceste po projektu, ostao ispod nivoa vode u oba ova jezera.
Da se vratimo slikama iz 1936. godine. Na prvoj slici, sa desne strane vidi se stijena podzidana zidom, a u dubini slike vidi se okolina zarasla vegetacijom, što je neobično za Hercegovinu, a takvo stanje okoline, gledajući od Salakovca, pa sve do Jablanice, bilo je samo u mjestu Grabovica.
Slike iz malo “mlađeg” perioda, iz 1947. i 1956. godine pokazuju isto stanje ceste, sa kamenim branicima uz rub ceste. Napomenućemo da su ovakve vrste cesta održavali radnici, koji su se nazivali cestari. Oni su svakodnevno obilazili određenu relaciju ceste pješke, i ako bi primjetili da je cesta oštećena, “izlokna” od kišnih padavina, lopatom bi te rupe popunjavali tzv. “šoderom”, tucanikom, koji je na određenim razmacima bio istovaran sa kamiona.
Na slici iz 1947. i 1956. vide se slične stijene sa desne strane puta, a stijena sa slike iz 1936. godine nalazi se u samom klancu, vratima, na putu, koji se vidi u dubini obe ove slike.
Kod rekonstrukcija puta u periodu 60-ih i 80.ih godina prošlog stoljeća ovaj klanac se nije mogao izbjeći, samo što je priširivan oba puta, u vezi sa zahtjevima brzine saobraćaja i modernije asvaltne izgradnje puta. Taj klanac, znatno “stesan” sa obje strane, vidi se na slici iz 2020. godine.
Slike najnovijeg dijela puta vide se na slici izvađenoj iz jednog youtube filma, takođe iz 2020.ih.
Prilog fotografije:
1 cesta 1933. sa podzidanom stijenom, pokraj ceste. Amir Rujanac
2 cesta 1933, detalj stijene i podzide, Amir Rujanac
3 cesta 1947. pogled na cestu u pravcu Grabovice, Cidom
4 cesta 1956. sa detaljem stijene pore puta i pogled au pravci Grabovice, Cidom
5 cesta 2020. avlattirana cesta i “stesan klanac” na samom ulazu u područje Grabovica, Cidom
6 cesta 2020. screnshoot, cesta se spušta u području Grabovice, Youtube
Cidom team
(spagos)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen