(tekst i crtež: Bogdan
Bogdanović)
Možda će biti neobično ako kažem da me
zvučne, pa i taktilne uspomene ponekad više vezuju za gradove i
građevine, no mnogo šta drugo što čulo vida ume otkriti i
ponuditi. Stari most, razume se, pamtim pre svega po zadivljenom
putovanju pogleda duž njegovih udvojenih lučnih linija. Raskoš tog
kosmičkog putešestvija je neopisiva, ali je i apstraktna, isto
onako kao što su apstraktne najviše filozofske istine. No, pamtiću
taj most, pamtiću ga, čini mi se, i na drugom svetu, ako tamo ikada
zalutam - pamtiću ga po neobičnim, dragocenim senzacijama čula
dodira.
Često sam prelazio s jedne strane na drugu stranu,
uzastopno i poviše puta; prelazio sam mirno, pažljivo, prihvatajući
sa zahvalnošću i najtiše signale koje je čudesna građevina
odavala.Voleo sam da preko njenih leđa traparam obuven u meke i, po
prirodi ondašnjih stvari, uvek malo dotrajale patikc, pre svega zato
što sam pod jabučicama tabana osećao prijatnu glatkoću izlizanih
poprečnih kamenih rebara. Ovaj razgovor, razgovor odozdo preko
tabana, obično se odozgo dopunjavao i vrhovima prstiju leve ruke.
Leva ruka je manje vešta od desne (kod levaka je obratno), ali je
zato daleko senzibilnija. Pretpostavljam da su ostaci prastarih
magijskih moći nagomilani u “sećanju” leve ruke daleko više i
dublje no u praktičnim iskustvima desne. Zato sam, po pravilu, noćne
šetnje preko mosta i otpočinjao levom stranom: prstima jedva da sam
dodirivao gornji profil kamene ograde.Posle kratkog doticaja dolazila
bi jos po dva-tri preskočena, dakle nedodirnuta “dodira” pri
čemu su jastučići prstiju ipak primili jedva osetne impulse nekog
posebnog zračenja starog, zrelog kamena. O magnetizmu kamena moglo
bi se govoriti samo ako bismo prihvatili da je kamen živo biće i
da, u saglasnosti sa davno zaboravljenim teorijama “mesmerizma”
prenosi svoje “informacije” okultnim putem na druga živa
bića.
Imao sam običaj, zatim, da se obrnutim smerom, korak po
korak, vraćam istim putem i da ispitivanje ponavljam desnom rukom.
Desna ruka je, ka što sam rekao, nešto tvrđe pameti, pa su i
obaveštenja koja prikuplja, sasvim druge vrste. Merio sam, naprimer,
još uvek usred noći, nagomilanu toplotu dana (leva je ruka maločas
registrovala nešto drugo – ne “toplotu”, već “toplinu”!),
konstatovao sam vekovne stepene i vrstu erozije kamena; pronalazio
spojeve blokova; napipavao u mraku metalne pijavice i kopče. Jednom
rečju, prikupljao sam sve ono što je leva ruka, žudna sasvim
drugih signala, prenebegavala da pokupi.
Istraživanja sam
obavljao noću, jer sam hteo da budem sam i nisam želeo ikoga da
zbunjujem. Verovatno bi mnogima izgledalo čudno, pa i smešno, kako
mačjim korakom prelazim s jednog obalskog grebena na drugi, i
natrag, ponekad i desetak puta uzastopce.Moji prijatelji - Šiba,
Jole, Sadi, Ahmo – imali su razumevanja za moje sitne nastranosti,
čak su im bile i simpatične, ali bi noćno bajanje nad Hajrudinovim
mostom neizbežno ušlo u neku mostarsku pričicu, što mi nimalo ne
bi smetalo, ali bi to zbog radoznalaca, svakako bio kraj mojih daljih
noćnih eksperimenata. Ovaj brižljivo opisani davnašnji delić mog
života danas je duboko na dnu reke, zajedno sa komadima zdrobljenog
divotnog luka, ali mi uspomene na neki način daju pravo da se osetim
njegovim delićem, njcgovom mrvicom. Ova sveta građevina, paradigma
Sveta, mnogo mi je pomogla da, još kao vrlo mlad, sastavim sopstvenu
knjigu arhitekture i čoveka. Danas, kad poželim da prizovem u
sećanje mudrost arhitekture, mudrost čoveka, pa i mudrost Sveta –
s mukom otvaram zgrčene ruke, gledam dlan levi, dlan desni, i u
jedva primetnim titrajima prstiju naslućujem davnašnje dodire,
mukle reči negdašnjih razgovora.
(priredio: Armin/cidom/20240512)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen