Na granici sjećanja
Zašto na granici sjećanja? Na ovom blogu ćemo pisati o
događajima, koji stoje negdje duboko u memoriji, od prije mnogo, mnogo
godina, uz svjedočenje poneke požutjele slike...
25.09.2019.
Iz stare štampe: Reklame iz prošlosti
Izgradnjom
uskotračne željeznice koja je povezala Mostar sa Sarajevom i dalje
Europom na sjeveru i Metkovićem i Jadranom na jugu, počinje naglo
širenje proizvodnje, trgovine i transporta. Izvozno-uvozni robni tokovi
Hercegovine bili su uglavnom usmjereni pravcem Mostar-Metković-Trst.
Rasplamsva se trgovina u svim oblicima, a čaršija poprima drukčije boje i
sadržaje. Sredinom devedesetih godina XIX. stoljeća, Mostar bilježi 95
registriranih trgovačkih radnji i obrta. Polako počinju nestajati
poslovi sabljara, tufekčija, čizmedžija, mjerenje platna laktom i na
palac, a počinju se pojavljivati vinari, apotekari, trgovine mješovitom
robom, banke i sl. Mnogi trgovci u Trstu osnivaju svoje trgovačke
filijale ili firme, koje su se bavile trgovačkim prometom, a počinje
cvjetati i moderna industrijska proizvodnja.
Počinju se u lokalnim časopisima objavljivati brojne reklame za proizvode i usluge, a mi ovdje donosimo izbor nekoliko njih.
Priredili: Tibor Vrančić/Smail Špago
(NovaSloboda.ba)
21.09.2019.
Sličan Starom: Most Malabadi u Turskoj
Most
Malabadi (Malabadi Köprüsü) je samonosivi lučni most preko rijeke
Batman, pritoke Tigrisa, a nalazi se u blizini grada Silvan, u
jugoistočnom dijelu Turske.
Sagrađen
je između 1146 i 1147. godine, u vrijeme vladavine Artukida, po nalogu
vladara Timurtasa od Mardina, sina Ilgazija i unuka Artuka. Jedno
stoljeće kasnije slijedila je prva restauracija mosta, a poslijednja je
obavljena početkom dvadesetog stoljeća. Nekada je ovaj most bio jedina
saobraćajna veza preko te rijeke u čitavom regionu, a bio je u
neprekidnoj upotrebi sve do 1950. godine, kada je u njegovoj neposrednoj
blizini izgrađen, za to doba moderniji i stabilniji most.
Luk
mosta premoštava čitavo korito rijeke, a najveći je lučni most u
Turskoj i susjednim regionima. Sam most je dug 150 metara, širok 7
metara. Visina najviše tačke mosta iznad rijeke iznosi 19 metara, a
širina luka je 38,6 metara. Detaljni opis mosta prvi je napravio poznati
putopisac Evlija Čelebija.
O
mostu je u zadnje vrijeme bilo više govora, jer se u njegovoj samoj
blizini, uzvodno, sagradila brana velikog vještačkog jezera.
Ono
što nas posebno interesuje, vezano za naš ponos, mostarski Stari most
je podatak da je most u njegovo vrijeme pohodio Evlija Čelebija. Pošto
se navodi podatak da je Malabadi most bio najveći lučni most u Turskoj i
okolnim regionima, nije čudo da je Evlija Čelebija, kad je ugledao
mostarski Stari most zapisao:
„Eto
neka se zna da sam ja, bijedni i jadni rab (božji), Evlija, dosada
prešao i vidio šesnaest carevina, ali tako visok most nisam vidio. On je
prebačen s jedne na drugu stijenu, koje se dižu do neba. Dužina toga
mosta od jedne do druge kapije, što se nalaze na unutrašnjoj strani
dviju tvrđava, koje leže na oba kraja mosta - iznosi ravnih stotinu
koraka, a širok je petnaest stopa“.
A o Starom mostu i njegovom graditelju mimaru Hajrudinu je zapisano:
„Ovaj je Most sagrađen kao luk duge. Ima
li mu išta slično u svijetu, Bože moj? Stih je upisan na prvom kamenu
položenom u temelje Starog mosta 1557. god čija gradnja je počela po
naredbi Sulejmana Veličanstvenog. Donio je taj most, u glavi i srcu,
Hajrudin neimar, mostograditelj po struci, a pjesnik po duši.
Prvi
kamen uklesan u historiju Mostara graditelj je donio čak iz rodne
Persije. Prevalio je sa njim tolika kopna i bezbrojna mora, osjetio je
on planine i okvasio se po svjetskim rijekama. Hajrudin je izgradio
Stari most za devet godina i od 456 blokova kamenja, gdje svaki,
pojedinačno ima svoju priču i suštinu.”
Ko
zna, možda je na svom putovanju iz rodne Persije u Tursku, a onda
odatle u Mostar, mimar Hajrudin prešao preko mosta Malabadi, i ugledavši
taj most, u svojoj glavi već tada stvorio viziju mosta, kojeg je tek
trebao izgraditi u dalekoj i nepoznatoj zemlji.
Smail Špago
(Novasloboda.ba)
18.09.2019.
Iz stare štampe: Spomenik don Frani – Musavat br. 3. iz 1906. g.
U časopisu Musavat broj 3 iz 1906. godine objavljen je slijedeći tekst:
“Spomenik
Don Frani. Dne 2. novembra o. g. podignuće se na ovdašnjem katoličkom
groblju spomenik Don Frani Milićeviću. Od „nadležnih” pozvano je sve
gragjanstvo bez razlike vjeroispovijedi da tog dana pohodi katoličko
groblje i prisustvuje podignuću spomenika „slavnom Don Frani zlatnog
srca, koje je za sve nas jednako kucalo, koje je sve nas jednako
ljubilo”.
Nastojanjem
hercegovačkih franjevaca, posebno fra Franje Milićevića, da nađu
najbolji način kako bi odgojili čitateljsko općinstvo u Hercegovini,
koje je bilo skoro potpuno nepismeno, došlo se do čvrste odluke da se
kupi i podigne vlastita tiskara u Mostaru. Najveću zaslugu, a i najveći
trud, za otvaranje tiskare pripada Franji Milićeviću.
Otvaranjem
tiskare godine 1872., zbio se presudan događaj za kulturni i prosvjetni
preporod Mostara i Hercegovine uopće. To u isto vrijeme znači i početak
izdavaštva u Hercegovini, pokretanje novinstva, udžbeničke literature.
Kratko rečeno došlo je do utemeljenja kulturno-prosvjetnog rada.
Kroz
sedamdesetak godina tiskara je češće mijenjala imena: Franjevačka
tiskara, Franjevačka pečatnica, Tiskara don Franje Milićevića, Brzotisak
don Franje Milićevića, Tiskara Glasa Hercegovca, Dionička tiskara, pa
do Tiskara F(ranjevačke) P(rovincije).
U
tiskari su objelodanjivani razni bukvari, slovnice, kalendari, listovi i
knjige. Tiskani su listovi: Bosiljak hercegovački, Novi hercegovački
bosiljak, Glas Hercegovca, Osvit, Kršćanska obitelj, Radnička obrana,
Hrvatska obrana, Narodna sloboda, Hrvatski težak, Ruža, Hercegovina
franciscana, Stopama otaca, Palangar, Južna štampa, Soko — kolendar
pravoslavne crkve, itd.
Zanimljivo
je spomenuti da je u izdanjima ove tiskare, koja je ustvari i prvo
izdavačko poduzeće na području Hercegovine, još godine 1875. tiskan
Defoev Robinson Krusoe. Time, vrlo rano započinje na ovom tlu tiskanje
lektire za djecu i omladinu.
Fotografija: Spomenik Don Frani Milićeviću
Priredili: Tibor Vrančić/Smail Špago
17.09.2019.
Putopisci novijeg vremena: Mostarska Elegija
Mostar, jedan od najljepših gradova: Tamo gdje se ukrštaju svjetovi koji se prepliću i u meni
(tekst koji slijedi objavljen je na portalu DW dana 7. Septembra 2019. autor je Dragoslav Dedović)
Mostar
spada u red onih nekoliko ovdašnjih čudesnih varoši, koje bi svaki
ozbiljan putnik za života morao da vidi. To je tačka u kojoj se, kao
možda još jedino u Andaluziji, ukrštaju svjetovi koji se prepliću i u
nama.
U
Beogradu je Mostar saobraćajna petlja na autoputu za Niš. U Srbiji po
kafanama i na svadbama pevaju „Čudna jada od Mostara grada“. Samo što
Ahmo iz pjesme biva zamijenjen izrazom „dragi”. Dvojica dobitnika
NIN-ove nagrade za roman su u ovom milenijumu – Mostarci. Jedan po
opredjeljenju i roditeljima, a drugi po rođenju. Ali Mostar je običnom
čovjeku daleko, kao Nikaragva.
Dobar razlog da nešto napišem o jednom od najljepših gradova bivše Jugoslavije.
Mostarsko opredjeljenje
Mostar
nije moj ni po rođenju ni po boravku, jer sam u tom gradu bivao
povremeno i kratko. Kada bih, međutim, mogao da biram, bio bih po
opredeljenju Mostarac. Čudan je to iskaz za nekoga ko je rođen u Zemunu,
a odrastao u Bosni. Vjerovatno u toj misli ima nešto od sumnjivog
klišea: beskonačni niz sunčanih dana uz beskonačno zelenu rijeku, a
iznad svega luk mosta.
Ipak,
moja opredijeljenost za Mostar počiva na svijesti da je to tačka u
kojoj se, kao možda još jedino u Andaluziji, ukrštaju svjetovi koji se
prepliću i u meni: Mediteran je kroz kapiju mosta pohrlio duboko u
kontinent, Istok i Zapad su se poslije vjekovnog hrvanja ovdje zaglavili
poput teških galija koje su nakon sudara ostale na suhom, ukliještene,
nemoćne da se nametnu, nemoćne da odstupe. A ne mogu ni da potonu, jer
more nije dovoljno blizu. Ovdje je more tek obećanje u oglašavanju
galeba. Ovdje se sve silnice sveta i njegova nepočinstva vide jasnije.
Al se možda baš zbog toga nameće ljepota kao odgovor na nepočinstva.
Mostar je dokaz da ljepota može da nadživi one koji su pokušavali da je ubiju, smatra Dragoslav Dedović
Mostar
je dokaz da ljepota može da nadživi one koji su pokušavali da je ubiju.
Među njima su čak i neki Mostarci koje sam dobro poznavao. Ali o njima
neću.
Lična hronika mostarskih trenutaka
Bio
sam u gradu više puta. Početkom osamdesetih sam posjetio druga koji je
tamo služio vojsku. Pili smo Žilavku na terasi hotela Ruža i razgovarali
– o čemu bi drugom kada imaš dvadeset godina – nego o Mostarkama. Onim
dugonogim bićima nestvarne ljepote, s čudnim naglaskom i drskim
pogledima.
No,
moj prvi susret sa Mostarom desio se desetak godina ranije. Osnovna
škola u bosanskoj varošici u kojoj sam rastao izabrala je upravo Mostar
za odredište ekskurzije. Čopor divlje djece, pušten iz autobusa,
razmilio se tada kamenim sokacima. U Bosni je sve bilo pastelno,
polusjenovito, čak je i ljeto na svom vrhuncu, u avgustu, krilo u sebi
neku nijemu sjetu. Hercegovina i Mostar koji sam otkrio tada, u mom
dječijem oku nisu imali ni traga od blagih prelaza boje u boju, od
opreznog i odmjerenog prelivanja dana u noć, sjenke u maglu. Kontrasti
su bili bolno lijepi. Blještavobijeli kamen i tamnozelena voda pod
stijenom. Nemilosrdno sunce i ledena Neretva.
Ferko,
koji je bio najsmotaniji od nas, najeo se tada previše masnog bureka.
Nastavnici su nas okupljali za polazak, kada smo preko ograde u blizini
mosta vidjeli kako on skinutih gaća čuči na obali Neretve. Mostarci su
već uočili unezvijerenog dječaka i počeli da mu dobacuju iz kafansnih
baštica. Ljutiti razrednik je tražio načina da dozove Ferka, jer nije
znao kako da siđe do obale.
Kako god, prva jaka mostarska slika koja mi je ostala u sjećanju : Ferko pere stražnjicu na Neretvi.
Docnije
sam dolazio raznim prilikama. Najviše na dan, nekada ni toliko. Imam i
fotografiju sa nekoliko sarajevskih studenata i studentkinja, a iza nas
Mostar kao na razglednici. Taj grad je za mene ostao predivna kulisa, a
život se odvijao u Sarajevu.
„Neko je rekao da taj obnovljeni most neće biti most nego spomenik mostu”, zapisao je Vladimir Pištalo februara 2004.
Mostar bez „Starog”
Rat
je zvijer koja pali biblioteke i ruši mostove. Tek kada je kamen mosta
pao u Neretvu, kada sam to vidio na njemačkoj televiziji – bio sam već u
Regenzburgu – počeo sam da se pitam, nismo li svi odveć neoprezni na
svojim putovanjima. Možda tog čuda koje gledamo danas već sutra neće
biti. Trebalo je bolje pamtiti detalje svojih boravaka u Mostaru. Kao
što je trebalo bolje iskoristiti vrijeme sa ljudima kojih više nema.
Predrag
Matvejević, pisac Mediteranskog brevijara, je za života rekao da su
Mostarci svoj most zvali naprosto „Stari”, te da su stijene ispod mosta
nazivane pećinama. Pećine su imale svoja imena: „Zelenika, nad kojom su
rasli smokva i šipak, Šuplja pod kojom je opasni vrtlog (kapak), mali i
veliki Soko, Glavar nalik molu u nekoj maloj luci, veliki Duradžik na
kojem su se dječaci pripremali za “skok sa ćuprije”. Na sva ta mjesta
slijetali su galebovi s mora. Tu je Mediteran…“
Ovim pećinama u trenutku rušenja 1993. pridružilo se kamenje Hajrudinovog luka razapetog među svjetovima.
Sjetio
sam se tada da je Mostar prije rata za mene bio tek veća verzija
hercegovačke varoši Stoca koju sam volio svim svojim čulima. Provodio
sam nekoliko dana ljeti kod prijatelja Mense u tom gradiću na rijeci
čudesne lepote – Bregavi. Stolac je za mene bio originalni predložak
mediteransko-orijentalne civilizacije koja počiva na leđima iščezle
antike i srednjovekovlja punog stećaka.Mostar je mogao da bude tek
njegov veći, prelijepi odjek.
Tragovi ratnih razaranja su još uvijek vidljivi u gradu na Neretvi
Kada
se kanjon Neretve ukazao svojim užasnim, krezubim osmjehom bez Mosta,
shvatio sam da je zločin prema jednom kamenu iz ukupnog zdanja svjetske
ljepote, zločin prema ukupnoj ljepoti svijeta. Prepoznao sam osmjeh
Tanatosa.
U ranjenom gradu
Poslije
rata sam došao čim sam mogao. Moj prijatelj iz sarajevskih studentskih
dana, književnik Dragan Šimović, još je bio živ.Vodio je prelijepo
mjesto koje je nazvao Škrinja. Tada je ta antikvarnica i knjižara sa
kulturnim zbivanjima bila pribježište za Mostarce željne drugog i
drukčijeg. Upoznao sam u Škrinji tri mlada mostarska pjesnika. I
pomislio da se ovaj grad obnavlja, uprkos svemu. Sjećam se da smo pred
moj odlazak sjedili u staničnom bifeu kod Salke, da je Miro, stari
književni vuk, sukao brkove i naručivao meze i piće. Pridružio nam se
raspričani građanski aktivista Ibro koji je naišao autobusom iz
Dubrovnika s namejrom da presjedne za Sarajevo. Propustio je naredna dva
autobusa. To je bio jedan od onih trenutaka kada se punoća života
objavi za kafanskim stolom i traje u nedogled, vrtložeći se u brzim i
pametnim doskočicama i smijehu.
Čudesna graditeljska baština, spoj kultura, specifičnost njegovih žitelja i magija Mostara teško će nekoga ostaviti ravnodušnim
Jednom
je moj sin, kada sam ga odveo u Mostar, u baštici kafea kod Mosta popio
pet ili šest Kokti. Bio je otprilike toliko star kao ja na ekskurziji,
ali njegova uspomena iz Mostara biće povezana sa prvim ukusom jednog
napitka koji nije postojao u Njemačkoj. Sjedili smo tu sa cijelom
redakcijom odličnog mostarskog časopisa, bilo je vrelo, u grad su počeli
da se vraćaju turisti, već smo bili u novom milenijumu. Most je
obnovljen. „Neko je rekao da taj obnovljeni most neće biti most nego
spomenik mostu”, zapisao je Vladimir Pištalo februara 2004. u svom eseju
„Povratak mostarskog mosta”. Esej se ovako završava: „Dok su se radnici
dovikivali trideset metara iznad vode, leptir kupusar je sletio na
kiselo drvo. Leptir je bio simbol jednostavne ljepote. Mirisala je
smokva. Dva divlja mačeta su se igrala, prevrćući se jedno preko drugog.
Most se, iz svijeta Platonovih ideja, vraćao na zemlju”.
Sve
ovo je trebalo da posluži kao uvod, a nikako da stignem do klasične
putopisne priče: Nedavno sam posjetio grad, ovaj put kao turista, na
nekoliko dana. Htio sam da ga pokažem nekome do koga mi je stalo. Mislim
da Mostar spada u onih nekoliko čudesnih stvari u ovom dijelu svijeta,
koje bi za života svaki ozbiljan putnik morao da vidi.
Layla, You've got me on my knees
Priča
o Mostaru je svakako i priča o Hajrudinovom mostu. I o Mostarskoj
gimnaziji. Priča o fudbalskim čarobnjacima velikih i malih terena, mada
„Velež“ nikada nije bio prvak Jugoslavije. Mostar je, svakako, i jedno
od imena ratne traume. Grad u kojem jedva da ima Srba, a Hrvati i
Bošnjaci žive razdvojeni nevidljivom linijom ratnih zločina. Ako hoćete,
možete na Bulevaru još uvijek pronaći ruševine iz kojih džiglja drveće.
Grad u kojem jedna polovina pati od totalne jugoslovenske amnezije,
mada se uoči rata svaki deseti stanovnik izjašnjavao kao Jugosloven.
Spomenik Aleksi Šantiću-velikom mostarskom pjesniku
Ali
za mene je Mostar najprije priča o Aleksi Šantiću koji prepjevava
Hajneovu pjesmu „Der Asra“ da bi prepjev postao jedna od najčuvenijih
sevdalinki: „Kraj tanana šadrvana / gdje žubori voda živa”. Za mene je
prosto nevjerovatno da Hajne nije sjedio u sjenci Mosta i gledao u
Neretvu dok je pisao te stihove. Sviđa mi se ta svjetska parabola:
Njemački Jevrejin spjeva pjesmu o orijentalnom načinu strasti u kojoj
će se prepoznati svi iz plemana onih „što umiru kada ljube“. Onda jedan
mostarski Srbin prepjeva te stihove, njih dočeka muslimanska muzička
mašta na sazu. I onda se stvori nešto, što ima ukus, miris i zvuk veoma,
veoma stare pjesme.
Ni
Hajne, doduše, nije izmislio priču koja je osnov pjesme. Ona se zove
„Madžnun Lejla” (opsjednut Lejlom), a nesretni mladić se zvao Kais.
Priča je iz arapskih oaza preko Perzije i svih zemalja istoka putovala
od sedmog vijeka, da bi je Hajne dvanaest vijekova kasnije pročitao u
njemačkom prevodu. Ne mogu drukčije da pojmim put ove Hajneove pjesme od
arapskih korijena preko Njemačke do Mostara gdje će postati
starovaroško blago, nego kao filingranski rad umjetnosti kroz vrijeme.
Ali i vraćanje priče samoj sebi, svom otpjevanom smislu.
…i spomenik Šantićeve “prelijepe Emine” krasi ovaj čudesni grad
Sve
ove misli se roje i u jednom od niza kafea uz Neretvu, a šum hladne
vode u vreli dan bude sličan šumu vremena. Još kada neko iz kafea,
obdaren retro ukusom moje generacije, pusti Kleptonovu „Lejlu” koja je
nastala inspirisana istom arapskom pričom koja je pokrenula i Hajneovu
ruku, onda se ovdje, u kamenom gradu nad zelenom vodom, zatvore
nevidljivi krugovi. Za ljude kojima te rođačke veze arapskog sedmog
vijeka, Hajnea, Šantića, saza i Kleptona nisu važne, to je samo još
jedno vrelo mostarsko popodne.
Spomenik pjesmi
Aleksa
Šantić je i jednom svojom pjesmom ušao u pjevanu kulturnu baštinu ovog
podneblja: Emina. Sve se zna o pjesniku i ljepotici. Ono što
poslijeratni Mostar čini meni još dražim jeste činjenica da nije samo
pjesnik dobio svoj spomenik – već i njegov vjerovatno najpoznatiji
književni lik – „Lijepa Emina”. Tako Eminina ljepota putuje kroz
vrijeme, umotana u pjesnikove riječi, da bi se pred mojim očima
materjalizovala u spomenik. Kao da neko želi da kaže da ovo mjesto mogu
da oblikuju i ljubavne pjesme, a ne samo razulareno oružje.
U Mostaru se svaki deseti stanovnik izjašnjavao kao Jugosloven
Da
kažem još: pamtim jutarnju kafu nad Radoboljom koja, nestvarno lijepa,
žuri u zagrljaj Neretvi kod Mosta, da bi s njom krenula ka moru. Pamtim
da sam bio sretan jer sam baš tu, makar termometar pokazivao 39 stepeni.
Pamtim i noći u Mostaru kada se povjetarac s Neretve umilostivi te
pomiluje zažarena tijela.
Pamtim
sjaj kaldrme na mjesečini. Ledeni dodir Neretve oko gležnjeva, jer sam
se usudio da zakoračim u nju, studen se hitro uvuče u kosti pa dugo
puštam suncu da miluje pobijeljele potkoljenice. Pamtim i gužvu koju
stvaraju turisti – u kolonama ih dovoze autobusi sa dubrovačkih kruzera
ili iz Međugorja. Trenutke kada sunce boji kamene gromade oko grada u
narandžasto. Kada u čaši zamiriše bijelo vino iz lokalnih vinograda. I
kada u „Šadrvanu” jednom od najboljih etno restorana u regionu, ne znam
šta da naručim, jer odlučiti se, recimo, za đulbastije ili hadžijski
ćevap znači – odlučiti se protiv svega ostalog.
Kriva ćuprija u Mostaru
Glasovi i čudo
Trudim
se da od tolike ljepote ne oslijepim. Znam da je u svakom ovom užitku
sklupčana sjenka bola koji izviruje čak i iza suvenira. U knjizi
Elvedina Nezirovića „Propovijedanje bluza“ čitam: Ljeto je doba / kada
su mi oteli oca. / doba kada čujem glasove / onih / koji su umrli za
ovaj grad.
16.09.2019.
Sjećanja na Mostar koga više nema
(tekst koji slijedi objavljen je na portalu Nova Sloboda, dana 16. septembra 2019. autor Fazlija Hebibović)
Fazlija
Hebibović-Sjećanja: Dogradnja i adaptacija Hirurgije, jubilej
“Abraševića”, počinje gradnja HE Grabovica, gostovanje poljskih glumaca
Nastavljam
s objavljivanjem tekstova objavljenih u listu Politika Ekspres, čiji
sam bio stalni dopisnik iz Mostara i Hercegovine od 1975. godine. Želja
mi je otrgnuti od zaborava ljude i događaje, ali i mlade naraštaje
podsjetiti na svu ljepotu grada na Neretvi.
Prednost hirurgiji
Jedna
velika društvena akcija, koja je posljednjih nekoliko godina vođena u
Hercegovini, na putu je da uskoro donese i prve konkretne rezultate.
Riječ je o izgradnji objekata Regionalnog medicinskog centra “Dr Safet
Mujić” u Mostaru, za što će, kako se procjenjuje, biti potrebno uložiti
milijardu dinara.
Samo za prvu fazu, kojom će se izgraditi 60.000 kvadratnih metara bolničkog prostora, uložiće se 150 miliona dinara.
Već
sada se obavljaju pripreme za dogradnju i adaptaciju postojeće zgrade
hiruškog odjeljenja. Dobiće se novih 4.000 kvadratnih metara prostora.
Tu će biti smješteni hiruško, ginekološko i porođajno odjeljenje, a ovim
potezom dobiće se novih 140 bolesničkih kreveta, više operacionih sala i
ostalih neophodnih kapaciteta.
U
finansiranju izgradnje objekata Regionalnog medicinskog centra “Dr
Safet Mujić” učestvovaće sve opštine, SIZ-ovi za zdravstvenu zaštitu i
banke.
Međutim,
ni to neće biti dovoljno, pa će se pristupiti povećanju stope doprinosa
za zdravstveno osiguranje u ovoj godini i zavođenjem mjesnih
samodoprinosa radnih ljudi i građana.
Prvi
korak u tom pravcu dalo je nedavno Predsjedništvo OK SSRN Mostar, koje
je formiralo Koordinacioni odbor za organizovanje i sprovođenje
opštinskog samodoprinosa za zdravstvo. (18.1.1977.)
Priredbe, gostovanja, recitali…
RKUD “Abrašević” iz Mostara slavi svoj srebrni jubilej – 50 godina postojanja i rada.
Da
bi se ovaj jubilej mostarskih amatera što dostojnije obilježio, OK SSRN
imenovala je Odbor za proslavu, čiji je predsjednik Mustafa Sefo, član
Predsjedništva SR BiH.
Odbor
je sačinio program obilježavanja proslave, koji treba da “Abrašević”
afirmiše i na jugoslovenskom planu, da prikaže njegove najznačajnije
uspjehe i da još više podstakne razvoj amaterskog kulturno-umjetničkog
stvaralaštva, te da stvori potrebne preduslove za omasovljenje,
proširenje i jačanje.
U
okviru proslave, biće organizovani nastupi svih sekcija Društva u
radnim organizacijama, školama, fakultetima, jedinicama JNA u Mostaru,
zatim gostovanja u hercegovačkim opštinama i učešće na festivalima i
drugim manifestacijama u Republici i u zemlji.U okviru proslave
jubileja, biće otvorena retrospektivna izložba “Pedeset godina
postojanja i rada RKUD “Abrašević”, a u prostorijama Društva otkriće se
bista Koste Abraševića.
(21.1.1977.)
Počinje gradnja hidroelektrane Grabovica
U
Grabovici, 30. kilometara sjeverno od Mostara, juče je potpisan ugovor o
početku izvođenja građevinskih radova na izgradnji hidroelektrane
Grabovica. Ugovor su potpisali Dušan Bumbić, direktor ZOUR-a
Hidroelektrane na Neretvi u ime investitora, i Mate Lasić, direktor
splitskog “Konstruktora”, koji će biti izvođač glavnih radova.
Vrijednost građevinskih radova, koje će izvoditi “Konstruktor”, iznosiće 550 miliona dinara.
Hidroelektrana
Grabovica, koja predstavlja gornju stepenicu projekta “Srednja
Neretva”, proradiće 1980. godine i gradiće se uporedo sa već započetom
HE Salakovac.
Kad
bude puštena u pogon, HE Grabovica, čija će betonska brana biti visoka
58 metara, godišnje će proizvoditi 345 miliona kilovat časova električne
energije.
(2.2.1977.)
Poljski glumci u Mostaru
Ljubitelji
pozorišne umjetnosti u gradu na Neretvi imaće 8. aprila izuzetnu
priliku da na svojoj sceni pozdrave glumce iz prijateljske Poljske.
U
okviru međunarodne kulturne razmjene i učešća pozorišta iz Lođa na
Festivalu malih i eksperimentalnih scena u Sarajevu, glumci ovog
pozorišta izvešće prestavu “Tango” Slavomira Mrožeka.
Za
gostovanje poljskih glumaca u Mostaru već sada vlada veliko
interesovanje, jer je to prvo gostovanje stranih glumaca u posljednjih
nekoliko godina.
(31.3.1977.)
(NovaSloboda.ba)
11.09.2019.
Iz stare štampe: Popravak Sinan pašine džamije – Musavat br. 2. iz 1907
U časopisu Musavat broj 2 iz 1907. godine objavljen je slijedeći tekst:
“Popravak
džamije. Džamija Sinan-pašina vakufa bila je tako ruševna, da je bilo
opasno u njojzi klanjati te je jedva jednom pred četiri mjeseca
započeta, da se popravlja. Za tu svrhu odregjena je neznatna svotica i
početo da se najpotrebnije popravi. Ono što će svaki majstorić popraviti
za deset dana, evo se na džamiji radi preko ćetiri mjeseca, mahaljani
nemaju gdje klanjati. Moramo iskreno reći da u ovoj stvari nema
politička oblast nikakove krivnje, osim te da drži kao vakufskog
predsjednika čovjeka skroz nesposobna”.
Sinan-pašina
ili Atik džamija na Mejdanu, najstarija je džamija u Mostaru, izgrađena
čak 1473. g. Donedavno je na ovom lokalitetu, u neposrednoj blizini
Doma Armije, bilo parkirališe i deponija smeća. Atik džamija je prema
gabaritima bila najveća u Mostaru i jedna od najvećih u BiH. Izgradio ju
je Sinan-beg, a kasnije proširio Sinan-paša Borovinić. Džamija je
posljednji put obnovljena 1906. g. Porušena je 30. decembra 1949. g.
Tokom iskopavanja pronađeni su elementi prvobitne džamije. Također je
ustanovljeno da je džamija bila i spaljena jer je tokom radova pronađen
sloj od 10-tak centimetara gareži. Tek je prije dvije godine u
potpunosti izgrađena potpuno nova džamija prema nacrtu stare.
Fotografija: Atik džamija i Oficirski dom 1900-tih
priredili: Tibor Vrančić/Smail Špago
09.09.2019.
Sa iste pozicije
07.09.2019.
“Hoćemo čistiji Mostar”
Ovome
detalju nanažalost nije posvećena ni trunka pažnje u medijima, osim
onoga što smo vidjeli u direktnom televizijskom prenosu sa skokova sa
Starog mosta, Red Bull Cliff Diving, održanih 24. augusta 2019. godine.
„Did
you know over 1 trillion cigarette butts are dropped on the ground
every year?! The filters are actually made from plastic meaning they
will last forever. Here in Mostar, next to the famous Stari Most bridge
it appears fairly clean but when you looked closer you can see thousands
of butts dropped on the ground. I made it my mission to collect as many
as possible today during our clean up and this was just what I
collected in about 20 minutes! #cleancliffsproject“
(ellie smart/ https://www.picimon.com/)
„Jeste li znali da svake godine preko 1 bilijuna cigareta padne na zemlju ?!
Filteri su zapravo napravljeni od plastike što znači da će trajati zauvijek.
Ovdje
u Mostaru, pored čuvenog Starog mosta djeluje prilično čisto, ali kad
pogledate bliže, možete vidjeti hiljade opušaka na zemlji. Ostvarila sam
svoju misiju da sakupim što više danas tokom našeg čišćenja obale i to
je ovo što sam sakupila za oko 20 minuta!“
ELLIE SMART Američka RedBull skakačica
Znam da ovo nije za Cidom-ali ipak koristim ovu stranicu za apel “Hoćemo čistiji Mostar”
(Aid Čizmić/cidom/facebook)
Jeste
Aide, za Cidoma je, i za još mnogo drugih, zvaničnijih mjesta. Naša
nekultura, ili kako je napisano u jednom komentaru ispod tvog priloga na
facebooku: „Samo savjesni pojedinci bacaju otpad u Neretvu, ovi ostali u
pijesak!“
(spagos)
05.09.2019.
Čestitke Zdenku Boškoviću i CIDOM-u
Danas je u posjeti Centru za mir bio naš prijatelj i ovogodišnji Mimar mira Zdenko Bošković.
Zdenko je danas preuzeo našu povelju jer nije bio u mogućnosti prisustvovati manifestaciji Centra za mir .
Tibor
Vrančić, Zdenko Bošković, Smail Špago i posthumno Ismail Braco Čampara
dobitnici su naše nagrade kao organizatori i nosici projekta Centra za
dokumentaciju i informaciju Mostar (CIDOM) u kojem su pokazali ogroman
entuzijazam i ljubav prema svom gradu.
(Centar za mir i multietničku saradnju Mostar/facebook)
Tibor
Vrancic, Smail Spago, Zdenko Boskovic i Ismail-Braco Campara pripadaju
generaciji cestitih i predanih Mostaraca ciji je pojedinacni i
zajednicki entuzijazam na sakupljanju fotografija, dokumenata i
autenticnih avjedocenja o proslosti Mostara, rijetko vidjen. Upravo zbog
toga raduje me da sam bio dio tima Centra za mir koji je, na celu sa
Safetom Orucevicem, odlucio da ih promovira kao nase Mimare mira.
Cestitke jos jednom svima a posebno Zdenku koji nije mogao biti sa nama
23.jula 2019.godine. Zivjeli, cuvajno nas Mostar i brinimo o njemu...
(Alija Behram/Centar za mir)
(spagos)
04.09.2019.
Iz stare štampe: Rasprava Pitner-Karabeg – Musavat br. 3. iz 1908. g.
U časopisu Musavat, broj 3 iz 1908. godine objavljen je slijedeći tekst:
“Jeli
istina? Po čaršiji se govori da je naš okružnik g. Pitner rekao na sred
nove ćuprije i u sred bijela dana g. Ahmet eff. Karabegu: „ne brbljaj”,
našto je Karabeg odgovorio: „Bogami ne brbljaj ti gospodine.” Što se
tiče g. Pitnera nije nam daleko od pameti, jer je jednom prilikom i
Mujagu Komadinu počastio istim izrazima, ali ne vjerujemo za Karabega da
mu je odgovorio, jer mu ni Komadina nije ništa rekao nego ušutio. U
ostalom, je li ovo istina ili je čarši-laf doznaćemo ubrzo, jer ako ne
bude istina dobićemo ispravak, a ako ga ne dobijemo onda biva da je
istina”.
Fotografija: Zgrada okružnog suda i zatvor 1900-tih.
Priredili: Tibor Vrančić/Smail Špago
(NovaSloboda.ba)
03.09.2019.
Prva plesna škola u Mostaru 1924.
Hotel
„Neretva“ ne bijaše magnet samo za liječnike. Godine 1924. se pojavila i
izvjesna gospođa Funk koja je u tom hotelu otvorila školu modernih
plesova. U oglasu je navodila da se u njenoj putujućoj školi mogu
naučiti „moderni plesovi java, bluz, tango, boston, šimi i step“.
Fotografije, hotel Neretva oko 1924. i dr. Rizzo sa društvom u hotelu Neretva (cidom.org)
(iz knjige „ U sjeni zaborava“ autora Vrančić/Čampara/Špago)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen