Donnerstag, 25. Mai 2023

Jeans puni 150 godina

 


Prije 150 godina, Levi Strauss iz Gornje Frankonije registrovao je patent za radne pantalone sa zakovicama. Bio je to početak trijumfa farmerki, koji se sada slavi i na modnim pistama.Kkultne pantalone sada pune 150 godina!

Stara drvena kuća u malom gradiću Buttenhajmu u blizini Bamberga, Njemačka, plafoni su niski, a drveni pod škripi. Ovaj salon ima puno veze s jednim od najpoznatijih komada odjeće na svijetu. Ovdje je rođen Levi Strauss, čovjek koji je prije 150 godina u SAD-u prijavio patent za radničke pantalone sa zakovicama. Od sina siromašnog jevrejskog putujućeg trgovca iz Gornje Frankonije do uspješnog biznismena na američkom zapadu - priča je to koja je ispričana mnogo puta i uvijek je ostala fascinantna.
Mnogi Jevreji su u to vrijeme emigrirali u Sjedinjene Države. Kao i starija braća i sestre Levija Strausaa, koji se u to vrijeme još zvao Löb. Majka i mlađa braća i sestre su ih slijedili kasnije. U SAD su stigli 1848. godine - "od mirnog Buttenhajma" do njujorške vreve, kako kaže Tanja Roppelt, direktorka Muzeja Levi Straus Buttenhajm.
Porodica je tamo uspješno vodila veleprodaju tekstila. Kada su se vijesti o otkrićima zlata u zapadnim Sjedinjenim Državama povećale, Levi je otišao u San Francisco da tamo otvori podružnicu. Konačno, 20. maja, prije 150 godina, zajedno sa krojačem Jacobom Davisom, Strauss je registrovao patent za pantalone sa zakovicama i rođen je čuveni brend „Levi's”.
Ne zna se mnogo o Leviju Straussu, čovjeku koji stoji iza priče o uspjehu. Jer 1906. godine, tokom jakog zemljotresa u San Francisku, uništene su zgrade kompanije i mnoga dokumenta. Bio je pošten i dao je mnogo novca u dobrotvorne svrhe.
S druge strane, dobro znamo šta je dalje bilo sa farmerkama, jer ih danas ima u svakoj garderobi – nose ih čak i bebe, a ionako i tinejdžeri. U uredima ili vlastima, farmerke su sada dio prihvaćene odjeće. A kada britanski prestolonaslednik, William i njegova Kate, ležerno poziraju u farmerkama na zvaničnim fotografijama, o tome se raspravlja, ali se vidi kao dopadljiva pauza od kraljevskog stila.
U nekom trenutku, radne pantalone su postale i popularan odjevni predmet izvan gradova rudnika zlata. Tridesetih godina prošlog vijeka "Vogue" je predstavio prve ženske farmerke.
„Tada se trijumfalno napredovanje više nije moglo zaustaviti“, kaže Roppelt. Ovakve farmerke su „bezvremene“. Modni stilovi su se brzo mijenjali. Ali farmerke ostaju.
Ovo je i stav njemačkog modnog udruženja: "Jeans je i uvijek, i biti će ono od čega se sastoje modni snovi", kaže portparolka Tanja Croonen.
"Jeans u svim svojim varijacijama, krojevima i stilovima nikada nije izašao iz mode otkako su izumljene i patentirane 1873."
Carl Tillessen iz Njemačkog instituta za modu (DMI) primijetio je da važnost farmerki trenutno ponovo raste. Devedesete su proslavile povratak - a jeans je materijal od kojeg se pravi "sve što se može zamisliti": "haljine, kargo pantalone, suknje, kaputi".

A kompletan outfit od farmerki? Sada je ponovo potpuni hip. Prema Tillessenu, dizajner Glenn Martens (Diesel, Y/Project) trenutno se smatra "svjetskim izvorom inspiracije za inovacije u sektoru jeansa".
Jeans također igra važnu ulogu u raspravama o održivosti i upcyclingu. Nijedan drugi proizvod nema tako veliku količinu homogenog materijala koji se može ponovo koristiti.

(express)

(Novasloboda.ba)




A kako je počelo?

Sve je počelo zahtjevom jedne žene za svog debelog čoveka...
Vijest je na jesen obišla svijet. Na aukciji u SAD-u, par polovnih farmerki promijenio je vlasnika za nevjerovatnih 87.400 američkih dolara. Za malo nošenu odjeću se kaže da je stara više od 100 godina. Ali još važnije za prijatelje vrhunskog segmenta polovnih: čini se biti pravi Levi's. Jedna od mnogih legendi o kompaniji i farmerkama, koje su u to vrijeme još zvali "kombinezon do struka", glasi ovako: Mušterija je zamolila krojača Davisa da skroji par izdržljivih pantalona za njenog muža, koji je bio malo van. oblika i šavovi su mu pucali kod normalnih modela. Davis je pojačao svoju prilagođenu konstrukciju zakovicama - i bilo je sve više i više kupaca kojima se to dopadalo.
Negdje nakon Drugog svjetskog rata ovakve pantalone su postale popularne širom svijeta. Nosio ih je James Dean, kao i Jimi Hendrix. Na Zapadu je reklama povezivala duh slobode i neusklađenosti sa farmerkama, kao kod Marlboro muškarca ili Calvin Klein modela Kate Moss. Na istoku, komunistički aparatčici nisu htjeli da imaju ništa s tim. Ipak, DDR je krajem 1970-ih doživio plavo čudo svoje vrste. Da bi pridobio omladinu za radničko-seljačku državu, Erich Honecker je dao dozvolu za uvoz milion komada Levi'sa, Wrangler i Pioneera.

Jeans kultna pjesma iz 1970.
David Dundas (72) rođen u Oxfordu objavio je pop pesmu "Jeans on" koja verovatno najbolje opisuje osećaj džinsa - numera je postala svetski hit, u Njemačkoj je dospjela na vrh top lista. Zapravo, pjesma je bila promotivna pjesma za britanski brend farmerki "Brutus":


„When I wake up in the

morning light

I pull on my jeans and I feel all

right

I pull my blue jeans on

I pull my old blue jeans on“.


„Kada se probudim u
jutarnjem svjetlu
Navlačim farmerke i osjećam se pravo
Navlačim svoje plave farmerke
Navlačim svoje stare plave farmerke".


Do danas, to može svako da pjeva. Ali Neil Diamond ("Zauvijek u plavim farmerkama"), Prince i City Beat Band ("Tight Jeans") i Doors ("Apple Bottom Jeans Song") također su pjevali o jeansu.

(express)

(spagos)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen