Freitag, 11. August 2023

Prije 170 godina - Pariz je bio srušen, i ponovo izgrađen

 




Prije 170 godina započeo je ogroman projekat koji je za dvije decenije potpuno promijenio grad. Crno-bijela fotografija prikazuje ogroman krater usred centra grada, okružen polusrušenim kućama koje strše kao šuplji zubi. Radnici su zauzeti uklanjanjem šuta i prljavštine, utovaruju šut u vagone koji čekaju. Dva prolaznika stoje na ivici i čini se da pomalo zbunjeno gledaju u prizor.

Ko god pročita ovaj opis fotografije mogao bi pomisliti da je to fotografija iz Drugog svjetskog rata koja prikazuje grad poput Coventryja, ili Berlina uništenog bombardiranjem. U stvari, to je snimak iz 1870-ih. A razlog za masovna razaranja nisu rat i bombe ni neka prirodna katastrofa. Bila je to mjera urbanog razvoja koja nije mogla biti sveobuhvatnija i radikalnija. Na fotografiji se može vidjeti scena iz rođenja grada Pariza kakvog ga danas poznajemo.

„Ovaj grad je toliko razoren, samo ga možete srušiti i ponovo izgraditi!“ Ovakve rečenice povremeno se čuju od iznerviranih stanovnika većih metropola, ali se pri tome rijetko misli ozbiljno.

U Parizu je sredinom 19. veka bilo potpuno drugačije: Budući da je ovaj brutalni zahtjev ne samo retorički izrečen, već je i stvarno realizovan. Rezultat je bio ogroman projekat koji je pomno planiran i izveden uz ogroman finansijski i logistički napor, protiv svih bojazni ili otpora i bez obzira na kolateralnu štetu.

Crtač i portretni fotograf Charles Marville, koji je dobio zvaničnu titulu „Fotograf grada Pariza“, angažovan je da dokumentuje događaje. On je snimio opisanu fotografiju, koja je jedan od najpoznatijih primjera "Grands travauxa", "velikih djela", kako se tada zvao projekat. Slika prikazuje uklanjanje mlinskog brda ("Butte des Moulins") kako bi se napravio prostor za novu veličanstvenu Avenue de l'Opéra.

Marvilleovi klijenti bila su dvojica ljudi koji bi se mogli nazvati očevima novog Pariza: car Napoleon III. (1808–1873) i Georges-Eugène Haussmann (1809-1891), koga je monarh imenovao za prefekta francuskog departmana Sene u ljeto 1853. i postavio za urbanistu u ponovnom stvaranju francuske prijestolnice. Vladavina Napoleona III. kao cara je trajala samo kratko. A način na koji je dobio krunu je objašnjenje za radikalnu prirodu nove pariške zgrade: 10. decembra 1848. Charles-Louis-Napoléon Bonaparte je jasno pobijedio na prvim predsjedničkim izborima u Drugoj Francuskoj Republici. Činilo se da čovjek nije imao velike skrupule ili nizak ego, a to je vjerovatno bilo u njegovoj porodici – bio je nećak Napoleona Bonapartea, koji je protjeran na ostrvo Sveta Helena nakon poraza kod Vaterloa 1815. godine. Čak i nakon njegove smrti 1821. godine, mnogi Francuzi su se prisjećali njegove carske vladavine, iz koje je njegov nećak crpio politički kapital. Da su njegove ambicije prevazišle puku funkciju predsjednika Republike, vidjelo se već iz činjenice da je dozvolio da ga nazivaju "princom-predsjednikom". Dok je znao da iza njega stoje mase, opozicija parlamentarcima, koji su ga htjeli demokratski obuzdati, postajala je sve oštrija.

2. decembra 1851., ne slučajno, na 47. godišnjicu krunisanja Napoleona I, Luj-Napoleon je natjerao vojnike da umarširaju u Pariz, raspustio je Narodnu skupštinu i dao ostavku i objavio novi ustav. Pobune koje su uslijedile su ugušene, a određeni broj protivnika zatvoren. Godinu dana kasnije proglasio se carem i izabrao ime Napoleon III. Napoleon III pozvao je Haussmanna na ručak u carsku ljetnu rezidenciju Saint-Cloud nekoliko dana nakon što je preuzeo dužnost prefekta Pariza. Nakon ručka pokazao je Hausmannu veliku gradsku kartu metropole i objasnio svoje ideje i želje: prefekt treba da olabavi Pariz i učini ga "prozračnim", modernizuje pojedinačne kvartove i poveže ih jedne s drugima, uljepša i objedini gradski pejzaž.

Na karti su bile iscrtane linije različitih boja - trase budućih širokih bulevara. Pariz bi konačno trebao biti u rangu s gradom poput Londona, koji je u velikoj mjeri izgubio svoju srednjovjekovnu skučenost rekonstrukcijom nakon Velikog požara 1666. Francuska prijestolnica ni u kom slučaju nije bila od tako daleko oko 1850. Većina njegovih više od milion stanovnika živjela je u uskim, prepunim ulicama s trošnim, sa kućama često od srednjovjekovnih građevinskih materijala. Vagonima i kočijama često je bilo gotovo nemoguće proći kroz uske, krivudave ulice. Takvi su bili utoliko prikladniji za vrijeme revolucija 1830. i posebno 1848. za izgradnja barikada: zanatlije, radnici i sitna buržoazija rušili su vlade, čega se viša buržoazija još uvijek sa užasom sjećala. Grad se smatrao izvorom epidemija, a posljednji put tu su bile razorne epidemije kolere 1832. i 1848. godine. Bilo je prljavo i zagušljivo, ružno i opasno. Sve ovo sada treba hitno eliminisati.

-:-

Sve je to bio samo početak. U periodu koji je uslijedio stvoren je niz drugih novih bulevara, zgrada i moderne infrastrukture. Sa desetinama hiljada novih gasnih lampiona, ranije sumorni Pariz je tada. A i sad postao poznat kao "Grad svetlosti". 1. januara 1860. Napoleon III je anektirao. jedanaest zajednica u predgrađu Pariza, koje je tada uključio 20 umjesto dvanaest arondismana. Površina grada i broj stanovnika su se više nego udvostručili. Međutim, neki novi Parižani nisu bili sretni zbog toga, sada su morali plaćati veći porez. Sve u svemu, kritike o nemilosrdnom pristupu urbanom preuređenju i Haussmannovom ponekad pretjerano kreativnom knjigovodstvu su rasle. Napoleon III je početkom 1860-ih započeo liberalniju unutrašnju politiku, dajući parlamentu veća prava. Opozicija je postajala sve glasnija i samopouzdanija. Početkom 1870. car je nevoljko poslušao pozive kritičara da smijeni Haussmanna s mjesta prefekta.

Car, koji je bio lošeg zdravlja, više nije bio popularan kao na početku njegovog režima, a ponestajalo mu je i sreće i u vanjskoj politici. Projekat za meksičko carstvo propao je 1867., a izgledi za dobitke od austro-pruskog sukoba 1866. su nestali. Tokom francusko-pruskog rata, Napoleon je zarobljen u septembru 1870. i morao je otići u egzil u Britaniju. Tada je proglašena Treća francuska republika, a nakon poraza od njemačke vojske u martu 1871. revolucionarna Pariska komuna. U borbama između njihovih milicija i vladinih trupa uništene su brojne zgrade kao što je Hôtel de Ville. Krvavo gušenje ustanka potvrdilo je Haussmannov koncept na dva načina. S jedne strane, republički vojnici su lakše jurišali na barikade u širokim bulevarima, s druge strane, djelovali su kao prolazi koji sprečavaju širenje požara.

Konačno, 1870-ih godina završena je Pariska opera i niz drugih saobraćajnica, a posljednji bulevari su završeni tek 1927. godine. Naslijeđe "hausmanizacije" Pariza je dvosmisleno. S jedne strane, bulevari i zgrade svojim tipičnim, odmah prepoznatljivim oblicima i bojama do danas inspirišu stanovnike i posjetioce. Metropola Seine smatra se jednom od najljepših urbanih područja na svijetu. Kontrast između "Beaux quartiers" u centru i sumornih banliea metropolitanskog regiona iza obilaznice, gdje nasilni nemiri iznova izbijaju, sve je veći. Život u prelijepim Haussmanovim zgradama u centru grada ostaje nedostupan san za većinu Francuza.

Marvilleova fotografija rušenja mlinskog brda je takođe simbol za to: "Butte des Moulins" - Područje je bilo jedno od siromašnih naselja, čiji su stanovnici morali ustupiti mjesto velikoj rekonstrukciji.

-:-

Počevši u obliku zvijezde od velikih trgova, parkova i velikih zgrada kao što je Pariska opera, homogeni stambeni blokovi prije svega predstavljaju novi Pariz Drugog carstva. Georges-Eugène Haussmann i njegov tim arhitekata napravili su detaljne specifikacije za ujednačene dimenzije i vanjski dizajn zgrada. Propisali su fasade od velikog klesanog kamena, obično krem boje lutetičkog krečnjaka. Prodavnice, kafići i restorani uglavnom su se nalazili u prizemlju, a iznad njega je međukat sa magacinima i kancelarijama. Za dekoraciju fasada izbor elemenata u rasponu od stubova i prozorskih okvira do rešetki neprekinutih balkona od kovanog gvožđa na spratu gdje su bili smješteni reprezentativni stanovi. Iznad toga su bili drugi spratovi sa jednostavnijim stanovima, na poslednjem spratu se obično ponavljao neprekidni balkon. Konačno, na vrhu se nalazilo potkrovlje pod uglom od 45 stepeni sa ostavama i komorama za servisno osoblje, pokriveno sa sivim škriljevcem i cink limom.

(welt)

(spagos)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen