Freitag, 26. November 2021

Crni petak, kako je nastao i kako je dobio svoje ime

 


Godišnja rasprodaja koju svi jedva čekaju s spiskom za kupovinu otkako je internet šopinga, brzinom munje se proširila iz Amerike na ostatak svijeta. Iako gotovo da nema onoga koja ne zna što je i kad je Crni petak, malo ko zna kako je crni petak nastao i zašto se baš zove crni.

Crni petak 2021.

Svake godine najpoznatiji dan za kupovinu je u novembru, a ove godine je to 26.11.

Kako je Crni petak započeo?

Termin Crni petak u početku se povezivao s financijskom krizom, a ne kupovinom i rasprodajama. U petak 24. septembra 1869, došlo je do velikog pada tržišta zlata u Americi, što je uzrokovalo sveopštu recesiju, a taj petak nazvan je crnim petkom. Međutim, kasnije Crni petak kao dan za šoping postaje mnogo popularniji od istorijeskog događaja u devetnaestom stoljeću, te crni petak postaje oznaka za šoping dan, Black Friday ili Crni petak, kada se veliki broj trgovaca odlučuje za rasprodaje, a kupci kupuju velike količine robe.

Jedna teorija kaže kako je taj Crni petak nastao kada su trgovci primijetili da nakon američkog praznika Dana zahvalnosti, nitko ništa ne kupuje, te da su se trgovci našli u „crvenom”, i taj pad je bio toliko izražen da su te dane lokalno počeli nazivati „crni dani” za trgovce. Stoga su u petak poslije Dana zahvalnosti počeli davati ogromne popuste, da bi povećali prodaju, a kada su kupci shvatili da ih nakon Dana zahvalnosti očekuju velika sniženja, počeli su na njima kupovati sve i svašta, uključujući čak ono što im treba za Božić i praznike.

Druga teorija ili objašnjenje naziva crni petak kaže kako pojam crni petak datira iz šezdesetih godina kada je policija u Philadelphiji počela koristiti izraz „crni petak” kako bi objasnila trku i haos, krajem sedmive, nakon Dana zahvalnosti, kada bi veliki broj turista i stanovnika ruralnih područja došao u grad i započeo svoju kupovinu za praznike.


Fenomen Crnog petka

Novembarska rasprodaja razvojem komunikacija brzo se proširila globalno, te gotovo da nema trgovca na svijetu koji ne razmišlja o tom danu i kako ugodno iznenaditi svoje kupce. Uz SAD, Veliku Britaniju, koncept Crnog petka proširio se globalno u gotovo sve države, uključujući Brazil, Indiju, Francusku, Njemačku i sve druge države.

Na primjer u Kini slave svoju verziju Crnog petka na svoj šoping praznik 11. novembra, koji nazivaju Singles’ Day. U originalu nastao kao protivteža Valentinovu, Danu zaljubljenih, a kasnije je postao najveći šoping događaj.

U Meksiku ga nazivaju El Buen Fin, što bi značilo dobar kraj, ali u većini drugih država sačuvao je prevod originalnog naziva Crni petak.

Ipak, gotovo sve države, ne uključuje baš sve države svijeta, jer se neke države odupiru konzumerizmu i ne podstiču rasprodaje na taj dan.

Je li “crni novembar” novi Crni petak?

Posljednjih par godina fenomen Crnog petka se toliko proširio da se popusti pod nazivom Crni petak oglašavaju kroz cijeli novembar, pa sve do Božića i završnih prazničnih rasprodaja. Povećani zahtjevi potrošača i takmičenje među trgovcima doveli su do poplave „crnih petaka” i pravog haosa u kojem se ne zna ni što je crni petak, ni kad je crni petak.

Broj promocija koje se nazivaju „crni petak” kroz posljednjih nekoliko godina se udeseterostručio, pa ne čudi da se već koristi pojam „crni novembar”. Ovaj trend se nastavio već i u ovoj godini, pa se već sredinom oktobra počelo sa promotivnim popustima naziva Crni petak ili Black Friday.

Opirali se konzumerizmu ili ne, ljudi su shvatili kako je crni petak odlična prilika za povoljan šoping, pa svi koji imaju neke želje koje izlaze iz okvira njihovog budžeta, vrijedi pričekati Crni petak i provjeriti može li se proći malo povoljnije.

(podsjetimo.covermag)

(spagos)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen