U decembru 1952., gusti smog je ležao
nad Londonom - hiljade je umrlo u to vrijeme
Kada je princeza
Margareta otvorila zavjese ujutro 6. decembra 1952. godine, vidjela
je jednu stvar posebno: zelenkastu izmaglicu. Poput zida, koja ometa
pogled. Čuo se glas radio spikera: „Saobraćaj u Londonu je stao
zbog guste magle.“ Dim iz dimnjaka se spustio u nivo ulice – iz
razloga područja stalnog visokog pritiska. Zatim su se mogli vidjeti
utisci o glavnom gradu, „Vestminsterskom mostu“, Bakingemskoj
palati. Sve je mračno, zgrade se zamagljuju iza otrovnog vela.
Nastaju gužve, prolaznici kašlju.
Opisana scena dolazi iz prve
sezone Netflixove serije “The Ceown”, "Kruna", koja,
prema mišljenju stručnjaka, prikazuje smog katastrofu u Londonu,
"The Great Smog", prilično realno, koja se desila prije 70
godina - čak i ako su poneki detalji radnje izmišljeni. U to
vrijeme, kombinacija gustog dima od uglja, posebno rasprostranjenog
zimi, i neobično tvrdoglave magle dovela je metropolu danima do
zastoja. Budući da je bilo hladno i da su se stanovnici glavnog
grada više grijali, na kraju je nastala otrovna sumporna kiselina.
Sve više Londonaca je primljeno u bolnice. Kada se 9. decembra
izmaglica razišla, rekord je bio poražavajući. Hiljade ljudi je
umrlo ili, prema nedavnim procjenama, podleglo respiratornim
bolestima uzrokovanim smogom u mjesecima i godinama koje su
uslijedile.
Čak i ako su Londonci ranije iskusili smog, to je
izazvalo preispitivanje, kako naglašava gradski istoričar Jerry
White u svojoj knjizi "London u 20. vijeku". Nekoliko
godina nakon katastrofe, vlada je donijela takozvani "Zakon o
čistom zraku", prema riječima stručnjaka, prekretnicu u
pogledu zaštite okoliša. Konkretno, fokus je bio na zabrani
korištenja uglja za grijanje domova. Emisija dima je bila
ograničena. Kao rezultat toga, izloženost aerosolima mogla je biti
smanjena. Nakon toga, grad je iskusio samo povremeni smog zimi, čak
i uz niske promjenjive vremenske prilike visokog pritiska, posljednji
1974. godine.
Ali problem zagađenja vazduha nije eliminisan u
decenijama koje su usledile. Za to je prvenstveno krivac saobraćaj.
Većina autobusa, taksija i dostavnih vozila koji su tutnjali
metropolom i dalje su pokretani dizel motorima – u Oxford Streetu
je maksimalna vrijednost je bila višestruko veća od EU standarda. U
to vrijeme, oko 40.000 prijevremenih smrti godišnje u Velikoj
Britaniji pripisuje se povećanom zagađenju zraka, od čega nekoliko
hiljada u Londonu.
Prva žrtva kojoj je zagađen vazduh naveden
kao uzrok smrti u umrlici bila je devetogodišnja Ella. Djevojčica
je živjela u jugoistočnom Londonu pored jedne prometne ceste.
Konačno, 2013. umrla je nakon teškog napada astme koji je doveo do
srčanog zastoja. Od tada njena majka Rosamund Adoo-Kissi-Debrah želi
nešto promijeniti. Postala je aktivistica i zagovornica boljeg
zraka.
Postoji nada da se situacija u Londonu popravila
posljednjih godina. To je dijelom zbog uvođenja takozvane "zone
ultra niske emisije" (Ulez) u centru grada. Vozila u ovoj
oblasti moraju zadovoljiti stroge standarde emisija, a u ovom
području vozači moraju platiti visoku naknadu. Osim toga, do 2041.
godine 80 posto ovih relacija će biti pokriveno javnim prevozom,
korištenjem bicikla ili pješke. Adoo-Kissi-Debrah kaže: „U
Londonu svake godine umre između osmoro i dvanaest djece. Nešto se
mora učiniti.”
(ksta)
prevod: spagos
(NovaSloboda.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen