(tekst koji slijedi objavljen je na portalu ljubusaci.com dana 4. fenruara 2022. godine, autor je Uzeir Bukvić)
Sjeverna pisma: Kako je hercegovačko selo Gradska “odletjelo” u norveški gradić Bratvog, na zapadnoj obali Atlantika.
“Ovdje leži polovica Bosne
Umrla
je od druge polovice»
( Epitaf na nadgrobniku)
Da nije, šta
nije, i da se nije desilo to što se desilo dva hiljadama kilometara
udaljena mjesta,s kraja na kraj Evrope, hercegovačko selo Gradska i
norveški gradić na zapadnoj obali Atlantika, Bratvog,ostali bi da
žive svaki svoju anonimnost.
Kojom slučajnošću, kojim razlogom
je jedno cijelo hercegovačko selo “doplovilo” na zapadnu obalu
norveškog Atlantika, prije trideset godina i tu vjerovatno trajno
bacilo sidro.
Je li tu anonimnu i nezanimljivu Gradsku, s
pedesetak domaćinstava, i tristo šezdeset osoba, muslimana, ali
mjesto zbunjujuće i uzbudljive prošlosti i povijesti, snašla
sudbina Endelusa?
Treba znači izaći iz svoje kože, ko zmija što
svake godine skida košuljicu, ali kako da to učini živ čovjek.
Ali,sila Boga ne moli!
“Sad zasad ovo će im biti samo mjesto
rođenja, a gdje će dalje traži gdje ćeš dalje živjeti i
umirati, za oboje ovdje nema više mjesta. Vaša Gradska je znači
dogorjela, kao što dogorijeva svijeća lojanica».
Kao i svi u
tom kraju i Gračani su mobilisani u tadašnju vojsku takozvano
Hrvatsko vijeće odbrane-HVO.Takva su bila pravila. Ali nisu dugo
“ratovali”. Petnaaestog avgusta, na katolički praznik Velika
Gospa, demobilisani su i protjerani u logor “Heliodrom”, gdje su
uglavnom bili hercegovački muslimani. Nakon par dana, kad su za njih
od jedne zemljakinje u Njemačkoj, stigle garancije da mogu ići na
zapad, palala je naredba, ultimatum:
“Imate četrdeset osam sati
da se svi iselite iz Gradske!
Napustite selo!
“Baš
tako”!?
“Baš tako! I ni časa duže”! Glasila je
zapovijed!
“Tako znači, da idemo. A gdje”?
“Gdje znate,
gdje vas noge nose a oči i puti vode! Široko vam polje, Gradsku
zaboravite i budite sretni što idete zdravi i živi”!
“Četrdeset
osam časova velite imamo još! A bili smo ovdje 48 stoljeća,
četrdeset osam milenijuma, prošli i turso i kaursko, i švapsko i
ugarsko, i niko nas nije tjerao s ovog kamena do vas, niti je iko
spominjao izgon”.
A bili smo i odani vojnici, tom vašem HVO-u,
htjeli smo ginuti za ovaj kamen, braniti ga od nekoga, ako zapuca,
jer je to naša babovina, djedovina i pradjedovina. I ništa! Dužni
smo izgleda nekom kusuru. Plaćamo nečiji grijeh pa je sad nama
došao na naplatu. Ili nismo dovoljno znali, nismo znali da
neznamo!
Ali, sila Boga ne moli!
Kome je uopšte bilo važno to
hercegovačko selo Gradska pa je doživjela taj “ultimatum” da
nestane za 48 sati. Da ispari! Da se izgubi! Niti je čime bogato, ni
na kakvom važnom putu, selo bez zemlje, a selo bez zemlje i nije
selo.
Gradska je imala samo goli kamen, pet stotina dunuma tog
kamenjara i samo pedeset s pomalo zemlje, koje su stoljećima otimali
i čuvali , takozvanim suhim zidom, kamen na kamen da se sačuva to
malo vrta, koje su zvali raznim imenima;njiva, vrtlo, lazina i još
kojekako, kako je kome padalo na pamet ili s nekim sporednim
razlogom. Ali nisu bile bezimene, kao što nisu bile ni nevažne za
opstanak tih ljudi, jer je na njima uspijevao čuveni hercegovački
duhan. Škija. I u takvim uslovima živjelo se osrednje. Ipak,
Gradska nikad nije bila pečalbarsko selo, uprkos nepovoljnim,
oskudnim prirodnim okolnostima. Povremeno bi se neko i prevario,
ponijelo bi ga gledajući svoje susjede, pa bi krenuo u svijet za
zaradom, ali bi se ubrzo vratio u to svoje ugodno siromaštvo. “Nema
veće planine od kućnog praga”!
Gradska je bila rijetko mjesto
sa čisto muslimanskim življem, među okolnim katoličkim selima.
Ali svako je živio svojim navikama, tradicijom i sličnostima,
Gračani ili “travari” kako su ih nekim razlogom zvali, malo od
poljoprivrede,i trgovine, a radili su i mahom u Ljubuškom i ništa
im nije nedostajalo. I za to su rijetko iz tih krajeva odlazili u
svijet, dovoljno i dobro im je bilo i tu u tom hercegovačkom kršu,
gdje vas jutrom ne budi ni glas ni muzika nego kao rijetko
gdje-svjetlost.I vezani su za kuću i porodicu. Voljeli su taj svoj
kamen vezanošću kakvom se voli sin jedinac, gledali su u taj svoj
kamenjar ne skidajući oči s njega ne bi li ga što bolje upamtili i
ne sluteći da će ih snaći to što im se desilo.Takva ljubav ne
sluti nikad na dobro.
Čiji li je to grijeh platila nedužna
Gradska?
Krajem septembra devedesettreće Gradska je ostala pusta.
Ostadoše puste zatvorene kuće. Neke, poput kuće Jusufa Maksumića,
ostale su otvorene, nezaključane, da se novi stanar ne muči i
razvaljuje brave. Nakon našeg izgona u njih su se uselile neke
porodice katolika iz Zenice, koji su i tamo imali svoje kuće.
S
oporim iskustvom prevare i izdaje i tog neslavnog ultimatuma krenusmo
na put bestraga.Jedni za Tursku, neko za Njemačku, Austriju, ali
većina je stigla u Norvešku. Na sjever, tamo gdje nikad nismo bili,
s jedinom željom da nas ne rastavljaju. I nisu! Nakon jednogodišnje
skoro “šetnje” po Norveškoj, kao i većina bosansih prognanika
u ovoj zemlji spremiše nas u ovaj Bratvog, nikad ni čuli ni
vidjeli. Nas pedesetak najprije. U more! Jer Bratvog je skoro pa
ostrvo u Atlantiku. Tada još nije ni bila komuna, pripadao je
opštini Haram.Sad pripada Olesund komuni. Jedino što se vidi je
more, okean. Tamo smo ostavili kamen, ovdje smo zatekli vodu, mnogo
vode, kao što nam je bilo previše onog hercegovačkog krša, sad
ovdje imamo mnogo vode. Šta ćemo s tolikom vodom? Izgleda da je to
tako; najviše imaš onoga što ti ne treba. Dobar dan vodo Atlanska!
Merhaba Bratvog!
Gračani su prvi muslimani koji su ikad
kročili u ovo mjesto. Islam u zemlji neislamskoj.
– Lijepo smo
prihvaćemi smatraju Jusuf i Alija. Neki kršćanski običaji nam
nisu bili nepoznati, jer je i Gradska okružena katoličkim selima. A
i u Ljubuškom sam bio jedini musliman zaposlen kao pravnik.Dočekali
smo i prvi Bajram daleko od svojih kuća i sela, u kome je nakon
našeg izgona srušena stara džamija. Obnovili smo je, ustvari
podigli novu 2005. godine, koja je odkako je otvorena u funkciji, s
stalnim, doduše putujućim imamom iz Mostara. Uz tridesetak vjernika
džamiju koriste povremeno i naši sportisti, kad su na pripremama u
Međugorju. A mi je koristimo za vjerske potrebe od devedesetdevete.
Od kad svakoga ljeta boravimo u Gradsjoj.
Prvi smo Bajram namaz
klanjali u Voldi, gdje je bilo više našeg svijeta. Sljedeći u
Ulstenviku, poznatom norveškom brodogradilištu. A onda nas je prvi
put posjetio naš imam, glavni imam u Islamskoj zajednici BiH u
Norveškoj, Senaid ef. Kobilica, koji je i angažovao prvog
povjerenika za Islamsku zajednicu Osmana Maksumića. Time je
praktično započeo organizirano vjerski život nas muslimanaa u
Bratvogu. Kasnije je redovno dolazio rah. Ferid ef. Talić, angažovan
kao imam za ovo područje.
Grom te pogodio !
Ima u narodu kletva “grom te pogodio”
ili ona “munja te munjosala”, ni jedna nije dobra i ne sluti na
dobro.Ali ima i ona kontra kletva, “neće grom u koprive”. E
možda i neće u koprive, što bi u koprive, kad može u avion, bliži
mu je a ima i u koga. I to baš onaj kojim letim za Olesund na
zapadnoj obali Norveške, gdje treba da čujem priču o našim iz
Gradske gdje su ih ptice donijele u taj gradić Bratvog, u koji je
prije trideset godina “sletjela” naša Gradska. Proputnik mi je
na ovom uzbudljivom putovanju naš imam iz Osla Senaid efendija
Kobilica.A odavno želim da vidim taj Bratvog i naše Gračane. Sad
vidim da ne treba imati previše želja, jer ti neke želje mogu
iskomplikovati život. Ali ne žalim. Moju radoznalost da upoznam te
ljude podgrijala je još devedesetdevete njihova sugrađanka Sabina
Čolić, s kojom sam pohađao časove norveškog u Kristiansundu.
Predložih joj da vidi kako bi njihova djeca došla u moju Bosansku
ljetnu školu, besplatno je, a nešto će lijepo i doživjeti i
naučiti, eventualno.
“E to je malo neizvjessno, uvjerava me
tada Sabina. Kod nas se još živi malo tradicionalnim manirima, tako
da o tome treba da odluči “plemensko vijeće”. Sutradan mi
javlja da od dolaska djece nema ništa. Sinoć je “komitet”
odlučio da djecu ne šaljemo u tu školu. I točka! Otuda i moja
želja da odem u Bratvog, ali ne zbog Bratvoga, dovoljno mi je i ovo
Norveške što poznajem i što sam vidio, nego da upoznam i sretnem
se s Gradskom na Atlantiku. I da ih pitam što ne dadoše djeci da
dođu u Bosansku ljetnu školu u Kristiansund. Da mi podnesu
raport!
Izgleda nije lako doći ni u Gradsku, a ni u norveški
Bratvog; Gratska daleko, a Bratvog, i njega je izolovala korona tako
da se s Gračanima moraš dogovarati oko susreta u susjednom
Olesundu, bajkovitom gradu na zapadnoj obali Atlantika. Grad izgleda
kao da je neko prosuo pregršt bisera po obali Okeana. U zimsko doba
preporučuje se putovanje avionom, kao uostalom u većinu mjesta ove
prostrane Kraljevine. Ali! Izgleda sve što je vezano za Gradsku i
Gračane nosi i malo rizika.
Negdje iznad planina Rumsdala naš
Boing zaroni u tamni gusti oblak, kao da je uletio u tunel. I samo
što kratko sijevnu, puče grom. Bez prethodne grmljavine, koja
obično najavljuje udar groma. Kao da je topovsko đule ili meteor
pogodilo moćnu čeličnu letjelicu, koja se samo malo strese, i
zaljulja. Šta me snađe pomislih i ko me to prokle da me grom udari.
I to ovdje na nebu, kad sam mu najbliži, kad sam mu “došao na
noge” da me ne traži i ne nišani na zemlji.
Gledam u putnike
mirni ko zaleđeni, sve dok nas ne ohrabri poruka iz pilotske kabine,
da ne brinemo, jer je avion sigurno zaštićen od groma. Pored mene
je efendija Senaid Kobilica, koji je i dogovarao ovaj put, čovjek od
vjere pa velim ako nam je ovo zadnje putovanje držaću se njega da
me nekako uvede u neko predvorje dženeta ili raja.
Trideset godina kasnije
Teško se odreći nečega, nije lako
riješiti se navika kojih se nisi namjeravao odricati, Tako je i sa
Gračanima u tom Bratvogu, za koga nisu ni znali da postoji, a kamoli
slutili da će im tu biti novi dom i život.Tako i oni, poput većine
Bosanaca u ovoj zemlji, vode svoj paralelni život; jedan koji svojom
prirodnošću kao prilagodljivo biće, prihvataš i onaj s čime si
neplanirano ovdje došao.
U jednom mom dokumentarnom filmu o
bosanskim prognanicima u Evropi jedan od aktera filma o tome
sugestivno kaže: “Drugi je mjesec kako sam u ovoj nepoznatoj
zemlji, ko biljka koja srasta uz pogrešan korijen, čije sokove samo
nesvjesno upija, a ne osjeća”. Ne dade mi se nikad da upoznam te
ljude i upitam ih što ne pustiše djecu da dođu u Kristiansund. I
evo sad o njima i njihovoj Gradskoj i Bratvogu slušam od Jusufa
Maksumića i Alije Špago, ali na neutralnom terenu, a rezervnom
položaju u Olesundu, najbližem većem gradu, jer je nesretna korona
zatvorila ljude u kuće i nabila im na lica maske pa se i ne
sastaju.
Dugo su se Gračani držali Bratvoga, baš kao što ih je
neka neshvatljiva ljubav bila vezala za Gradsku. Žive u njemu nekom
uzajamnom podnošljivošću. Prvi je ipak “izdao” bratstvo mladi
Elvin Maksumić, odvojio se od jata i sletio malo južnije na
potkontinentu, dosta zapravo južnije, u najjužniji norveški grad
Kristiansand, gdje se i poslovno osamostalio i sad je uspješan
Bosanac u Norveškoj. Prije njega, doduše, još devedesetsedme jedan
Gračanin se vratio u Bosnu i nikad više nije vidio Norvešku.
Uz
ribarstvo, kao tradicionalno zanimanje u Norvežana i brodogradnju
koja još istrajava u Skandinaviji, Bratvog je industrijski gradić,
sa oko dvije i po hiljada stanovnika, vrlo poželjno mjesto za život.
I boravak. Čak među najpoželjnijim u Norveškoj. Doseljenicima iz
Bosne nije bilo teško, da s obzirom na navike i radinost koju nose
iz zavičaja, uvjere novu sredinu da su pouzdan i vrijedan narod.
Nije trebala bolja preporuka, ako neko od njih eventualno traži
posao, dovoljno je bilo da kaže da je iz Bosne, da je Bosnier. Tako
je došlo vrijeme da se ponosni Hercegovci u svijetu snalaze i
“prodaju” kao Bosanci. Maksumić, kao naš proputnik ka svojim
sugrađanima dobio je posao u jednoj fabrici čuvenog Rols Rojsa. Ne
vozi doduše njihov automobil, možda se jednom i to desi, ali se ne
žali ni na svog Hyndajia.
– Sad je Gradska pa skoro ničija
zemlja; naša kao čežnja, našim progoniteljima kao razočarenje. I
niko nije na dobitku!
Bolje je biti među progonjenima nego među
progoniteljima, kaže mudra knjiga Talmu. Nije ni Gradska što je
nekad bila. U Bratvog su stigli s jednom fakultetskom diplomom; Jusuf
Maksumić je radio u Opštinskom sudu u Ljubuškom kao diplomirani
pravnik. Ostali! Kako ko. Iz nekog razloga su ih u Hercegovini zvali
“travari”, sarkasitno ili s razlogom nebitno je za ovu
priču.
Gradska je u Bratvogu diplomirala. Magistrirala, sad su
norveški Gračani Akademikeri, kako to za ljude s visokim
obrazovanjem kažu Norvežani. Sad je to mala akademija nauka s
dvadeset diplomaca sa višom i visokim školama. Sad su mladi Gračani
diplomirani ekonomisti, mašinski inžinjeri, magistri nauka,
rukovodioci na odgovornim funkcijama u velikim norveškim firmama.
Svjetski ljudi. I nisu “travari”.
Vjerovatno će se i kod njih
javiti potreba da obiđu Gradsku, zbunjeni sazanjem da su tu nekad
živjeli njihovi preci i ne shvatajući zašto su iz nje istjerani.
Umrijeti u zavičaju
A onda su i
Gračani počeli da se vraćaju u zavičaj, odakle su prije trideset
godina prognani. Sada u tabutima, u zavarenim limenim sanducima,
poput ratnika s fronta. Prva je na taj put bez povratka “krenula”
Zejna Maksumić, 1999. godine. Na svoje mezarje u tvrdi hercegovački
kamen, koji kad treba, kad zahladni zna grijati toplinom, a kad
pripekne da te rashladi. Tako je počelo da raste groblje u Gradskoj.
Ono što im je u Bratvogu namijenila i dodijelila Norveška, za sada
još “ne radi”, još je nenačeto. Ledina! Po tome bi se moglo
naslutiti da i ne umire niko od njih, da su nedajbože besmrtni. A
nisu, ali se još Gračani nisu pomirili s tom zemljom. “Ni mrtvi
neće u nju”. Živima je lako, njih štiti privremenost. Mrtvi sad
mogu da biraju zavičaj.
Sezonska sela
O Gradskoj se može
govoriti kao o selu kojeg ima i nema. Sve je doduše redizajnirano,
uredjeno i obnovljeno, za ovih tridest godina egzila; obnovljena,
zapravo podignuta nova džamija ( stara je ostavljena, onako kao
ruševina, da posjeća na teška vremena i loše prijatelje), džamija
je čak i aktivna petkom i u vrijeme Ramazana dolazi redovno imam
Omerika efendija iz Mostara, na čemu su mu Gračani veoma zahvalni,
te time vjerski život nije ugašen, ali selo živi kao i mnoga u
Bosni i Hercegovini, od ljeta do ljeta. Neka vrsta sezonskih sela, pa
i gradova ako se malo bolje posmatra.
Srećom bezdušnost nije
opća ljudska osobina, defekt, i mjerač poštenja i ljudskosti . S
poštovanjem i zahvalnošću se među Gračanima u Bratvogu spominje
ime i čojstvo pok. Marka Marinovića, njihovog susjeda iz obližnjeg
katoličkog sela, koji nije rekao zbogom svojim susjedima u Gradskoj.
Povremeno bi Marko silazio do Gradske da provjeri je li sve u redu i
jesu li sve kuće na broju i u kakvom su stanju.
Umjesto grupne porodične fotografije ili osobnog portreta, na ličnom profilu interneta fb stranici Jusufa Maksumića, stoji tabla- putokaz Gradska! Prava, velika žuta tabla na kojoj crnim slovima piše Gradska. Bratvog još nije došao na red, nema mjesta. Možda se ipak nađe! Zasad ima mjesta samo za jedan zavičaj.
Uzeir Bukvić
PTICE ISTOČNOG GRIJEHA, selo Gradska – Ljubušaci (ljubusaci.com)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen