Kada je u januaru 1933. počela gradnja
mosta Golden Gate mu San Franciscu, bilo je mnogo sumnjičavih.
Bio
je to hrabar projekat koji se, prema mišljenju mnogih stručnjaka,
uopšte nije mogao izgraditi: prije ceremonije polaganja temelja,
inženjeri su se raspravljali o tome mogu li podmukle struje i
ogromna udaljenost između San Francisca i suprotnog rta u okrugu
Marin biti uopšte savladati. Most je trebao premostiti Golden Gate –
kako se zvao skoro dva kilometra širok ulaz iz Pacifika u zaljev
metropole na zapadnoj obali. Morao je biti 200 metara duži od svih
visećih konstrukcija poznatih u to vrijeme.
Na kraju je prevladao
mršavi inženjer vidine 160 centimetra sa hrabrim konceptom i
uvjerljivošću. Joseph Baermann Strauss, rođen 1870. godine u
američkoj državi Ohajo, trijumfovao je nad otporom trajektnih
brodova, skepticizmom finansijera i političara, i ekonomskim
ograničenjima Velike depresije. Prije 90 godina, 5. januara 1933.
godine počeli su građevinski radovi na poznatoj znamenitosti San
Francisca.
„Izgradnja je završena nakon skoro četiri i po
godine, brže od očekivanog i nešto vrlo malo, ispod planiranog
budžeta“, kaže Paolo Cosulich-Schwartz. "Jednostavno
nevjerovatno", sa zahvalnošću dodaje glasnogovornik Bridge
distrikta. Troškovi izgradnje tada su bili 35 miliona dolara, što
bi preračinato danas iznosilo oko pola milijarde dolara.
"Moćno
djelo je obavljeno", ponosno je izjavio inžinjer Strauss na
ceremoniji otvaranja 27. maja 1937. godine. Za tu priliku preko mosta
Golden Gate prošetalo je 200.000 ljudi. Nešto manje od godinu dana
kasnije, inženjer je preminuo od srčanog udara u 68. godini.
Bilo
je to inženjersko čudo: dvije ogromne kapije bile su usidrene za
morsko dno na južnom i sjevernom kraju zaljeva.
Radnici su se
mučili u nemirnim vodama sa jakim strujama i visokim talasima.
Tornjevi se uzdižu 227 metara iznad površine vode. Dva moćna
glavna kabla - debele gotovo metar u prečniku i izvučene od žice
dužine 129.000 kilometara - drže kolovoz i dvije pješačke i
biciklističke staze u ravnoteži.
Dugi niz godina, most Golden
Gate bio je najduži viseći most na svijetu, s rasponom od 1.280
metara između stubova. Tek 1964. godine njujorški most
Verrazano-Narrows ukrao mu je titulu. Trenutni rekorder od marta
2022. je turski most Canakkale 1915 - sa rasponom od 2023 metra.
Most
Golden Gate je jedan od najčešće fotografisanih mostova na
svijetu. Slika u poznatoj crvenkastoj nijansi "International
Orange" daje Art Deco kulama još veličanstveniju eleganciju.
Preko 100.000 automobila i hiljade pješaka i biciklista svakodnevno
prelazi most.
Pri jakom vjetru konstrukcija se može zaljuljati
nekoliko metara u stranu, a također i gore-dolje. Zatvoren je bio
samo tri puta tokom jakih oluja. Most Golden Gate redovno uzima
žrtve.
Skoro 2.000 ljudi izvršilo je samoubistvo skočivši sa
visine od skoro 70 metara, prvi put 1937. godine, tri mjeseca nakon
otvaranja. To redovno prati fondacija "Rail Bridge", koja
se dugo zalagala za zaštitne uređaje. Nakon decenija rasprava o
postavljanju barijera, uređaj za hvatanje je sada u izgradnji.
(ksta)
(NovaSloboda.ba)
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen