Donnerstag, 26. September 2024

Putevima starih mostova - Željezni most iz Shropshirea

 



Iron Bridge - Željezni most je prvi lučni most od livenog željezaa na svijetu. Od 1779. premoštava rijeku Severn u blizini grada nazvanog po njemu, Ironbridge, južno od Coalbrookdalea u Shropshireu, Engleska. Stoga se prvobitno (i povremeno se još uvijek) zove i Coalbrookdale Bridge. Klisura, koja je prethodno nazivana Severn Gorge, dobila je ime Ironbridge Gorge. Klisura Ironbridge, zajedno sa mostom i industrijskim naseljima grada Ironbridge, nalazi se na UNESCO-voj listi svjetske baštine od 1986. godine. Ovaj most je 2023. godine posjetilo oko 43.000 ljudi. Most se sastoji od luka raspona 30,62 metara i visine luka 12,8 metara. Svaka od njegovih pet greda, udaljenih 1,49 metara od centra do centra, formirana je od tri koncentrična luka povezana radijalnim prečkama pomoću šarafaa. Unutrašnji dio se sastoji samo od dva komada spojena na vrhu luka. U remenima se nalaze prstenovi od lijevanog željeza, koji su korišteni kao bitni nosivi elementi u kasnijim mostovima. Lukovi se oslanjaju na ploče od livenog željeza debljine 40 centimetara koje su oslonjene na zidane nosače, na koje su postavljeni i vertikalni oslonci povezani prečkama kroz koje prolaze dva spoljna luka, a istovremeno su i učvršćeni. Gornji sloj, za saobraćaj, koji se oslanjao na ove podupirače i lukove sastojao se od ploča od livenog željeza, preko kojih je bio razvučen sloj gline i ugljene šljake.






Most se u suštini sastoji od 482 odlivaka, ako se uračunaju obloge i ograde, ima ukupno 1736 odlivaka. Dok nije izgrađen most, plovne skele su bile jedini način da se pređe kroz klisuru Severn, Industrija gvožđa brzo rasla u 18. vijeku, što je zahtjevalo pouzdaniju i bržu rutu. Ideja o željeznom mostu vjerovatno je nastala od 1773. i vjerovatno potiče od lokalnog proizvođača željeza Johna Wilkinsona, u suradnji s arhitektom Thomasom Farnollom Pritchardom. Pritchard je izradio različite dizajne za most 1775. godine. Abraham Darby III bio je odgovoran za konačni dizajn i izvedbu, ali je također mogao pomoći u razvoju ideje. Izgradnja je trajala samo tri mjeseca i završena je u ljeto 1779. godine. Prema drugim izvorima, gradnja je počela 1777. godine, što bi moglo značiti i početak proizvodnje odljevaka. Kako nije bilo prethodnih iskustava u gradnji mostova od željeza, korištene su metode iz stolarskog zanata. Tačni događaji iz godine izgradnje 1779. nisu poznati. Prvi od dva luka mosta premostio je rijeku Severn 2. jula 1779. Tada je trebalo izgraditi pristupne ceste. Most je otvoren na Novu godinu 1781.





Samo nekoliko godina nakon završetka, pojavile su se pukotine u gvožđu zbog pomeranja temelja i 1802. godine kameni južni luk je morao biti zamjenjen privremenom drvenom konstrukcijom, a na njenom mestu konačno je korišćen gvozdeni luk 1820. godine. Posljednji veliki radovi na izgradnji temelja obavljeni su 1972. godine. Drumski saobraćaj preko mosta je obustavljen 1934. godine, a pješaci su morali plaćati putarinu do 1950. godine. Most je u vlasništvu općinskog vijeća Shropshirea od 1950. godine. U novembru 2017. godine, fondacija Hermann Reemtsma iz Hamburga obezbijedila je milion eura za spašavanje Gvozdenog mosta u Shropshireu. Danas u dolini Severn postoji niz muzeja koji se fokusiraju na doba rane industrijalizacije. To uključuje peć za topljenje željeza iz 18. stoljeća, Muzej na otvorenom Blist Hill s viktorijanskim izložbama, muzej Coalport China (porculan), Rosehill House (muzej svakodnevnog života iz 18. stoljeća) i radionicu za pravljenje cigle. Gvozdeni most preko Severna i muzejska mreža su uporišta Evropske rute industrijskog naslijeđa (ERIH). 



Manja replika mosta je izgrađena 1791. u parku Wörlitzer u blizini Desaua, Njemačka, koji je također mjesto svjetske baštine. To ga čini najstarijim mostom od livenog gvožđa u kontinentalnoj Evropi.


Na slikama:

Građevinski radovi u akvarelu Elijasa Martina (juli 1779.)

Osnivački udio "Kompanije za izgradnju mosta preko rijeke Severn" (Ironbridge) za 1/64 dionice (50 funti), izdat 20. oktobra 1777. Udio, odštampan na životinjskoj koži, pripadao je osnivaču kompanije, Abrahamu Darby III, koji se također potpisao originalno.

Gvozdeni most na slici Williama Williamsa (1790.)

(izvori: Wikipedia, ironbridgemuseum)

(spagos)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen